Performance: an interdisciplinary genre in contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234615352023288Keywords:
Performance, Performance Art, Body Arts, Contemporary artAbstract
In this article, we will approach performance art, a contemporary artistic genre that invests in crossing the borders between the arts, having the body as a working material. Emerging from the interarts urgency, from the interrelationships between the arts, from the combination and fusion of autonomous art genres, as an indisciplinary gesture, which configures the art of performance. To do so, we will briefly review the concept of performance that imply the broad notions of its studies and practices. In order to provoke a look at performative productions that take place in Brazil, peripheral and marginal, deinstitutionalized and or forgotten/erased in time by canonical narratives, we will compare some exponents of the genre of performance art, according to the history of western and hegemonic art. , some examples of performances, not considered and not legitimized in this context, which can be translated into performance art, from the revised conceptual premises.
Downloads
References
AGRA, Lucio. Fora do Mapa, o Mapa - performance na América Latina em dez anotações. ARS (São Paulo) [online]. 2016, vol.14, n.27, p. 135-148. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ars/article/view/117627/116450. Acesso em: 7 jan. 2020.
BOLOGNE, Jean Claude. História do pudor. Trad. Telma Costa. Rio de Janeiro: Elfos Ed.; Lisboa, Portugal: Teorema, 1990.
BRASIL, André. A Performance: Entre o Vivido e o Imaginado. In: MENDONÇA, Carlos Magno Camargo; CARDOSO FILHO, Jorge (org). Experiência Estética e Performance. Salvador: EDUFBA, 2014.
CAMARERO, Alberto; OLIVEIRA, Alberto. Cravo na carne. São Paulo: Veneta, 2015.
CARLSON, Marvin. ‘Performance de Cultura: estratégias antropológicas e etnográficas’. In: Performance: uma introdução crítica. Trad. Thaís F. N. Diniz e Ma. Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.
CLARK, Lygia. Lygia Clark. Belo Horizonte, s/d. Disponível em: http://www.lygiaclark.org.br. Acesso em: 19 de jun. 2018.
CLÜVER, Claus. Estudos interartes: conceitos, termos, objetivos. Literatura e Sociedade, São Paulo, n. 2, p. 37-55, 1997. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ls/article/view/13267. Acesso em: 23. set. 2015.
CORRÊA, José Celso Martinez In: VALENTE, Augusto. Entrevista com Zé Celso, Teatro Oficina – Parte 2. Berlim: Deutsche Welle, 2004. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/entrevista-com-z%C3%A9-celso-teatro-oficina-parte-2/a-1219931. Acesso em: 23 nov. 2019.
FERREIRA, Larissa. MEDEIROS, Maria Beatriz de. Peformance: uma aula. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 22, Ecossistemas Estéticos, 2013, Anais [...] Belém: Universidade Federal do Pará, 2013.Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2013/ANAIS/comites/pa/Maria%20Beatriz%20de%20Medeiros%20e%20Larissa%20Ferreira.pdf. Acesso em: 26 maio 2019.
GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2005.
GOLDBERG, RoseLee. A Arte da Performance: do futurismo ao presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
HILL, Marcos. Escatológicos, Nossos Corpos Performáticos?. In: Outra Presença. Belo Horizonte: Museu de Arte a Pampulha, 2014.
LOPES, Antônio Herculano. Performance e História (ou como a onça, de um salto, foi ao Rio do princípio do século e ainda voltou para contar a história). In: O Percevejo: Estudos da performance. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2003.
MEDEIROS, Maria Beatriz de; BRITES, Mariana. Iteração, haters e pronóia, In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 28, Origens, 2019, Cidade de Goiás. Anais [...] Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2019. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2019/PDF/ARTIGO/28encontro______MEDEIROS_Maria_Beatriz_de_e_BRITES_Mariana_43-56.pdf?fbclid=IwAR2nE5K3ba_uggA_ddc5h1oFfrfjiA-vapIN_AThLkqSktCEJKR4HwPgYnE. Acesso em: 13 fev. 2020.
MORIN, Edgar. Epistemologia da Complexidade. In: FRIED, Dora (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
ODIER, Felipe Saldanha. O Corpo Atávico: Experiências Interartes no Ensino/Aprendizagem em Performance. Monografia (Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas) Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2020.
OSTHOFF, Simone. De musas a autoras: mulheres, arte e tecnologia no Brasil. ARS (São Paulo), v. 8, n.15, 2010, p. 74-91.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
PELBART, Peter Pal. Vida Capital. Ensaio de Biopolítica. São Paulo: Editora Iluminuras, 2003, p. 235-238.
RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, Intertextualidade e “Remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: Intermidialidade e Estudos Interartes. Desafios da arte contemporânea. Thais F. Nogueira Diniz (org.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
SCHECHNER, Richard. O que é performance?. In: O Percevejo: Estudos da performance. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2003.
SCHECHNER, Richard. Performativity. In: Performance Studies: an Introduction. New York & Londres: Routledge, 2006, p. 123-169.
TRIGUEIRO, Vanessa Paula; GOMES, Williane. Perfoda-se: Um documentário sobre performance arte. Natal: CircuitoBodeArte, 2013. Disponível em: https://youtu.be/MxsVk0CcTos.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Felipe Saldanha Odier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo