The radiograph of time. The Annunciation of the Machado de Castro National Museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614332022251

Keywords:

Portuguese painting of 16th century, Bernardo Manuel, Material study of painting, Laboratory analysis of painting

Abstract

In each moment, the observed reality is the expression of a gaze contaminated by the observer and by the more or less long time that belongs to the objects; in them, it is condensed an always active process of interference, which often escapes to the real decoding of the works. The painting of the Annunciation (MNMC2528) is precisely one of the cases that requires concentration on detail to rescue a lost integrity. Apparently united by its own iconography (the Archangel Gabriel and the Virgin), the two panels that make it up have reached the 21st century together in one. By analyzing the detail, it was possible to intuit that, in addition to the observable pictorial layer, another truth was hidden, now proven by the conservation and restoration work and the laboratory analyzes carried out. The painting corresponded to two separate panels (and joined at an uncertain time), also hiding the most evident signs (such as the presence of a dog) of another aesthetic culture. The humanist sense of the initial painting became then a more obvious “pamphlet” of the values of the Catholic Reformation (with the attribution to the painter Bernardo Manuel), and like this it reached our days and also the ability to decode the layers of time. A pillar in an interdisciplinary investigative process, the detail assumes itself, in this way, as the great protagonist that leads to the intelligibility of the forms and culture of time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Lurdes Craveiro, Universidade de Coimbra/FLUC/CEAACP; Museu Nacional de Machado de Castro / DGPC.

Diretora do MNMC e Prof. Associada com Agregação da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Vinculada às instituições: Universidade de Coimbra/FLUC/CEAACP; Museu Nacional de Machado de Castro / DGPC. Universidade de Coimbra/FLUC/CEAACP; Museu Nacional de Machado de Castro / DGPC.

 

 

Virgínia Gomes, Museu Nacional de Machado de Castro

Conservadora da Coleção de Pintura / MNMC/ DGPC. Licenciada em História (FLUL) e Mestre em Ciências da Educação (ESECS – IPL).

Mercês Lorena, Laboratório José de Figueiredo

Conservadora Restauradora, Pintura /LJF / DGPC. Doutorada em História da Arte: Pintura, pela Universidade de Évora

Francisco Gil, CFisUC – Centro de Física da Universidade de Coimbra - UID/FIS/04564/2016; UI&D Química-Física Molecular – Universidade de Coimbra - UID/Multi/00070/2013.

Professor Auxiliar no Departamento de Física da Universidade de Coimbra. Tem desenvolvido largo trabalho de investigação aplicando as técnicas físico-químicas ao Património Cultural.

 

Lídia Catarino, Universidade de Coimbra / Departamento de Ciências da Terra - FCTUC / CGeo.

 

Leciona e desenvolve investigação em áreas de interface da geologia com outras áreas do conhecimento enquadradas em Património Cultural e Museologia. 

References

ANTUNES, Vanessa. Técnicas e Materiais de Preparação na Pintura Portuguesa dos Séculos XV e XVI. Tese de Doutoramento, Lisboa: FLUL, 2014.

DIAS, Pedro; SANTOS, J. J. Carvalhão Teixeira. A pintura maneirista de Coimbra. Ensaio iconográfico. Coimbra: IHA da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 1988.

DIAS, Pedro. Vicente Gil e Manuel Vicente. Pintores da Coimbra Manuelina. Coimbra: Câmara Municipal de Coimbra, 2003.

GARCIA, Prudêncio Quintino. Documentos para as Biografias dos Artistas de Coimbra. Coimbra: Imprensa da Universidade, 1923.

GOULÃO, Ana Maria. O Segundo Mestre de Santa Clara e a “Lamentação de Cristo”. Dissertação de Mestrado em História da Arte, Coimbra: FLUC, 1994.

SERRÃO, Vítor. (coord. de) Pintura Maneirista em Portugal – Arte no Tempo de Camões. (Cat. Exp.), Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 1995.

WOODWARD, Johannem. Preparatio caerulei prussiaci ex germaniâ missa ad, Phil. Trans. XXXIII, 1724.

Published

2022-05-01

How to Cite

CRAVEIRO, Maria de Lurdes; GOMES, Virgínia; LORENA, Mercês; GIL, Francisco; CATARINO, Lídia. The radiograph of time. The Annunciation of the Machado de Castro National Museum. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 251–279, 2022. DOI: 10.5965/2175234614332022251. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21636. Acesso em: 17 jul. 2024.