From beauty to horror, from dictatorship to resistance: the resignification of landscapes in Postcards from Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614332022421Keywords:
Photography, Landscape, Memory, Brazilian Military Dictatorship, Gilvan BarretoAbstract
The present article explores Postcards from Brazil, artwork made in 2016 by Gilvan Barreto, in which some photographs of landscapes advertised during the Brazilian civil-military dictatorship are transformed into postcards that, retailed, intends to refer to murders that happened at these portrayed places. This investigation aims to apprehend how the resignification of these images looks back into the authoritarian past to reconstruct truth and memory about dictatorial violence. For this, the paper reflects on the notion of landscape, including on its historical constitution. Then, it analyzes how the artist subverts some imagined predicates of Brazilian landscape by inscribing crimes in its space, making visible and recalling the horrors of the dictatorship, in an act of resistance that makes to honor the memory of its victims, perpetuated on the landscapes as absences.
Downloads
References
ALFONSO, Louise Prato. Embratur, formadora de imagens da nação brasileira. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social). Campinas: Unicamp, 2006. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279143. Acesso em 17 fev. 2021.
BARRETO, Gilvan. Paisagem política: o processo produtivo de Postcards from Brazil. Entrevista concedida a Isabela de Souza Vilela. 2020. Não publicada.
BARRETO, Gilvan. Postcards from Brazil. 2016. Disponível em https://gilvanbarreto.com/Postcards-from-Brazil. Acesso em 17 fev. 2021.
BRASIL. Comissão Nacional da Verdade. Comissão Nacional da Verdade, relatório: volume I. Brasília: CNV, 2014. Disponível em http://cnv.memoriasreveladas.gov.br/images/pdf/relatorio/volume_ 1_digital.pdf. Acesso em 13 abr. 2022.
BRIZUELA, Natália. Fotografia e império: paisagens para um Brasil moderno. São Paulo: Companhia das Letras/Instituto Moreira Salles, 2012.
CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
CERRI, Luis Fernando. Espaço e nação na propaganda política do “milagre econômico”. Revista de História Regional, vol. 5, n. 2, 2000. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/ view/2106. Acesso em 17 fev. 2021.
LISSOVSKY, Mauricio. Pausas do destino: teoria, arte e história da fotografia. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.
SANTOS, Ana Carolina Lima; VILELA, Isabela de Souza. Tempos e imagens que se levantam: a Guerrilha do Araguaia nas paisagens de Postcards from Brazil. In: Leandro Rodrigues Lage. (org.). Imagens da resistência: dimensões estéticas e políticas. Salvador: Edufba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/34654. Acesso em 13 abr. 2022.
SCHAMA, Simon. Paisagem e memória. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Imagens precárias: inscrições tênues de violência ditatorial no Brasil. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 43, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/9942. Acesso em 17 fev. 2021.
SIMMEL, Georg. A filosofia da paisagem. Revista de Ciências Sociais - Política & Trabalho, v. 12, 9 dez. 1996. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/politicaetrabalho/article/view/6380. Acesso em 17 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Carolina Lima Santos, Isabela de Souza Vilela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo