Frictions and approaches to art teaching in early childhood education: teacher formation and contemporary art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022238

Keywords:

Teacher training, Child education, Art education, Contemporary art

Abstract

The article analyzes, from a historical-cultural perspective, issues relevant to the initial training of teachers of the Licentiate Degree in Visual Arts – Integral (2006 version), at the Federal University of Espírito Santo – UFES, and how this training reverberates in the ways of teaching contemporary art in early childhood education, which, in times of significant technological advances, has redimensioned the way children produce and consume art. Therefore, it carries out a case study based on interviews and dialogues with teachers in this segment of basic education. It is based on Vigotski (2007) to address the cultural-historical perspective in the field of psychology, on Bakhtin (2010)), in the field of language, and on Benjamin (2007) to think about children. In the field of art education, it draws on Barbosa (2005) and Cocchiarale (2006) and, for teacher education, on Fonseca da Silva (2019), Foerste and Camargo (2019) and Nóvoa (2009). It ends by proposing an approximation between the training of teachers and contemporary art, presenting educational proposals based on a contemporary teaching of art for young children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarete Sacht Góes, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Professora da Universidade Federal do Espírito Santo, no Centro de Educação. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização Leitura e Escrita do Espírito Santo(Nepales/Ufes). Vice-Coordenadora do Núcleo de Artes Visuais e Educação do Espírito Santo (Navees/Ufes).  Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, na linha de pesquisa Educação e Linguagens.

Maria Angélica Vago Soares, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Graduada em Educação Artística pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004) e em Pedagogia. Mestre e Doutora em Educação na área de Linguagens Verbal e Visual (UFES), orientada pela professora Gerda Margit Schütz-Foerste na (PPGE-UFES). Participa dos Grupos de Pesquisa: Imagens, Tecnologias e Infâncias (PPGE-UFES) e do Núcleo de Pesquisa, Ensino e Extensão em Experiência do Sensível (NUPEEES-UFBA). Professora do Ensino Superior, da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), no Centro de Educação - Departamento de Cultura, Linguagens e Educação.

References

BARBOSA, A. M. Uma introdução à Arte/Educação contemporânea. BARBOSA, A. M. In: Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação, 34. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2007.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em 24 de

julho de 2017, às 16h. p. 31-51.

BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2019. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção 1, pp. 46-49.

COCCHIARALE, F. Quem tem medo da arte contemporânea. Recife: Massangana, 2006.

COCCHIARALE, F. O espaço da arte contemporânea. 2009. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/13092951/O-espaco-da-arte-contemporanea-FernandoCocchiarale. Acesso em: 25 Agosto 2021.

FOERSTE, G. M. S.; CAMARGO, F. M. B. A formação de professores no estado do Espírito Santo: mediações na licenciatura em artes visuais. Revista Espaço do Currículo (online). João Pessoa, v.12, n.3, p. 304-321, set/dez. 2019.

FONSECA DA SILVA, M. C. Políticas e currículo na licenciatura em artes visuais: pesquisas do Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte (OFPEA/BRARG). Revista Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.12, n.3,

p. 233-251, set/dez. 2019.

GÓES. M. S. Rupturas e resistências para um ensino contemporâneo da arte. Anais do VII Colóquio de arte e pesquisa dos alunos do Programa de Pós-graduação em artes da Universidade Federal do Espírito Santo - COLARTES: há um lugar

para a arte? Centro de Artes – UFES | Vitória/ES, 2019.

NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

ROCHA, J. Ensino (contemporâneo) da arte contemporânea – Similitudes e enfrentamentos entre metodologia e conteúdo. In: Anais do 27º Encontro da Associação Nacional dos Pesquisadores em Artes plásticas. São Paulo, 2018. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2018/content/PDF/27encontroROCHA_Julia.pdf. Acesso em: 01 de abr. 2021.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2022-01-03

How to Cite

GÓES, Margarete Sacht; SOARES, Maria Angélica Vago. Frictions and approaches to art teaching in early childhood education: teacher formation and contemporary art. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 238–255, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022238. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20935. Acesso em: 24 nov. 2024.