TTextile art, crafts and visual poetics: discussions in Brazilian graduate studies in the field of arts between the years of 2010 and 2020
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614332022374Keywords:
Textile art, Contemporary art, Brazilian handicrafts, Creation process, Visual poeticsAbstract
This article presents a systematic bibliographical review on the discussions about creation processes that explore textile art through poetics intertwined with craftsmanship in Brazilian Postgraduate productions. In order to analyze the most recent discussions, the mapping was limited to the time frame between 2010 and 2020 and to the space of the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of the Brazilian Institute of Science and Technology (IBICT). Through the advanced search with crossing of key descriptors, it was possible to collect data from six documents that approach the investigated questions. The result of the mapping presented the clipping of research, textile art and visual poetics, as a promising field for further research on the subject, from different perspectives.
Downloads
References
ANDRADE, Mário de. O artista e o artesão. Aula inaugural dos cursos de Filosofia e
História da Arte, do Instituto de Artes, da Universidade do Distrito Federal em 1938. 16p.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
BEAUVOIR, Simoni de. O segundo sexo. vol.1 e 2. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira, 2016.
BORGES, Adélia. Design + artesanato: o caminho brasileiro. São Paulo: Terceiro Nome, 2011.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças de Velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bestbolso, 2018.
BUENO, Eduardo et al. Pau-Brasil. São Paulo: Axis Mundi, 2002.
CALLE, Sophie. Blind. Arles: Actes Sud, 2011.
CALLE, Sophie. The address book. Los Angeles: Siglio Press, 2012. Arles: Actes Sud, 2012.
CANOVAS, Samantha Sobreira. Frangalhos. 2017. Dissertação (Mestrado em Artes) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Escola de Comunicação e Artes - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27159/tde-02102017-154504/pt-br.php>. Acesso em: 06 jul. 2021.
DAIELLO, Angélica Weber Falke. Arqueologias íntimas e registros poéticos: um percurso de mapeamento da autoimagem feminina. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais). Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro das Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação do sensível. 5 ed. São Paulo: Criar, 2010.
FIGUEIREDO, Marina Dantas de; MARQUESAN, Fábio Freitas Schilling. Artesanato, Arte, Design... Por que Isso Importa aos Estudos Organizacionais? RIGS - Revista Interdisciplinar de Gestão Social. UFBA, Salvador – BA, set./dez. 2014, v.3, n.3, p. 127-143. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/rigs/article/view/8508/11629>. Acesso em: 10 out. 2020.
FOCILLON, Henri. A Vida das Formas. Lisboa: Edições 70, 1988.
GAGE, John. A cor na Arte. São Paulo, Martins Fontes, 2002.
GREER, Betsy. Craftivism: the art and Craft os Activism. Toronto, ON: University of Toronto Press, 2014.
GROPIUS, Walter. O manifesto da Bauhaus de 1919. Citaliarestauro. 2018. Disponível em: <https://citaliarestauro.com/wp-content/uploads/2018/07/Manifesto-Bauhaus-PT-EN-ES.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2021.
HOMERO. Odisséia. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
KRAUSS, Rosalind. Caminhos da escultura moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
LEÃO, Lúcia; SALLES, Cecília. A pesquisa em processos de criação nas mídias: três perspectivas. Rio de Janeiro. ANPAP, Congresso de Associação Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas, 2011.
LIMA, Ricardo Gomes. Artesanato e arte popular: duas faces de uma mesma moeda? In: Objetos: percursos e escritas culturais. São Paulo: Centro de Estudos em Cultura Popular: Fundação Cultural Cassiano Ricardo, 2009.
LISPECTOR, Clarice. Perto do Coração Selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
MACHADO, Dânica Vasques Fagundes. Artes manuais têxteis, política e cultura das redes: um estudo sobre os processos de criação de Alexandre Heberte e Karen Dolorez. 2020. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23613>. Acesso em: 06 jul. 2021.
MALERONKA, Wanda. Fazer roupa virou moda: um figurino de ocupação da mulher (São Paulo 1920-1950). São Paulo: Senac, 2007.
MARIANO, Fabíola de Almeida Salles. Ibirapitanga: rastros e impressões. 2017. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Escola de Comunicações e Arte – Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27159/tde-01112017-103506/publico/FabiolaSallesMariano.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2021.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 2002.
MEIRA, Marly. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2007.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
NAPIER, John Russell. Hands. New Jersey: Princeton University Press, 1980.
PARKER, Rozsika. The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. Nova Iorque: I.B. Tauris & Co. Ltd, 2010.
PEDROSA, Mário. Arte culta e arte popular. In: ARANTES, O. (org.). Política das artes: textos escolhidos I. São Paulo: Edusp, 1995, p. 321-332.
PEREIRA, Teresa Matos. Suturar e bordar: o têxtil como metáfora de identidade, memória e violência na obra de Claúdia Contreras. Revista Croma, Estudos Artísticos, 4 (8), p. 43-55, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/35747/2/ULFBA_C_v4_iss8_p43-55.pdf>. Acesso em: 19 jul. 2021.
RÉGIS, Ana Manuela Farias. Arte têxtil e estesia: entrelaçamento, fios, pontos com a educação estética em oficinas de criação coletiva. 2013. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. Disponível em: <http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1197>. Acesso em: 06 jul. 2021.
RITA, Dora Iva Outerelo Forja. Arte têxtil contemporânea e sustentabilidade. 2016. Tese (Doutorado em Arte) – Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes.
RUBBO, Roberto. Escultura de tecido: têxteis aplicados às artes visuais. 2013. Disponível
em: <https://audaces.com/escultura-de-tecido-texteis-aplicados-as-artes-visuais/>. Acesso em: 18 jan. 2021.
RODRIGUES, Nelson. O casamento. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio, ou da educação. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1992.
SANTANA, Cássia Cristina Dominguez; COPPOLA, Soraya Aparecida Alvares. Moda artesanal: explorando uma cultura regional brasileira por técnicas e saberes tradicionais. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, v. 14, n. 1, p. 47-72, jan./abr. 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/47468/pdf>. Acesso em: 20 jul. 2021.
SARDELICH, Maria Emilia; NASCIMENTO, Fernanda Sardelich. Feminismos e Artes Visuais: o que se discute na pós-graduação brasileira do século XXI? Revista Ártemis - Estudos de Gênero, Feminismos e Sexualidades, [S. l.], v. 30, n. 1, p. 167–191, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/artemis/article/view/51060>. Acesso em: 22 jul. 2021
SENNETT, Richard. O artífice. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009. 364 p.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de Rosana Paulino e Rosana Palazyan. Proa – Revista de Antropologia e Arte [on-line]. Ano 02, vol. 01, n. 02, nov. 2010, p. 3. Disponível em: <http://www.ifch.unicamp.br/proa/ArtigosII/anasimioni.html>. Acesso em: 30 nov. 2018.
SOUSA, Juliana Padilha de. Tramas Invisíveis: Bordado e a Memória do Feminino no Processo Criativo. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, UFPA, Belém, 2019. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/11443/7/Dissertacao_TramasInvisiveisBordado.pdf>. Acesso em: 06 jul. 2021
VIEIRA, Flávia Manuela Ferreira. O artista contemporâneo enquanto artesão: a presença do fazer manual na arte. 2019. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes. Campinas, SP. 2019.
WILSON, Frank. The Hand: How its use shapes the brain, language, and human culture. USA: Vintage Books, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cássia Cristina Dominguez Santana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo