The Garden of Three Goddesses: Representation as Self-experience in Nicola Costantino
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614332022400Keywords:
Representation, Discourse, Visuality, Nicola ConstantinoAbstract
This paper is a reflection on Nicola Costantino's work The True Garden is Never Green (2016), a reinterpretation of The Garden of Delights (1490-1500), by Hieronymus Bosch. The work develops in three acts, under the banner of three female mythological figures: Tethys, Aphrodite/Venus and Artemis/Diana. We will argue that representation, as used in this work, opens up a path of inquire on reality itself, and constitutes itself as an active interpretive gesture, reformulating the ways of seeing. This gesture allows Costantino to practice conjectures of herself and, by emphasizing the productive dimension of representation, builds a transforming personal experience.
Downloads
References
ANTUNES, Pedro Barbieri. Hinos Órficos: edição, estudo geral e comentários filológicos. Trabalho de dissertação do Programa de Pós-Graduação em Letras Clássicas da Universidade de São Paulo. São Paulo: 2018.
BECCARI, Marcos. Sobre-posições: ensaios sobre a insinuação pictórica. Rio de Janeiro: Áspide, 2019.
BERGER, John. Modos de ver. São Paulo: Rocco, 1999.
BOLEN, Jean Shinoda. As deusas e a mulher: nova psicologia das mulheres. São Paulo: Paulus, 1990.
BOSING, Walter. Hieronymus Bosch cerca de 1450 a 1516: entre o céu e o inferno. Köln: Taschen, 1991.
CAMPOS, Daniela Queiroz; FLORES, Maria Bernadete Ramos. Vênus Desnuda: a nudez entre o pudor e o horror. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 8, n. 2. Porto Alegre. Abril/Junho, 2018.
CLARK, Kenneth. O Nu: um estudo sobre o ideal em arte. Lisboa: Editora Ulisseia, 1956.
COSTANTINO, Nicola. In: PAZ, Dolores Pruneda. Costantino: “En el futuro no se va a comer carne y tampoco va a haber sexo”. Buenos Aires, 2016. Disponível em: <https://www.telam.com.ar/notas/201611/169498-nicola-costantino-muestra-el-verdadero-jardin-nunca-es-verde-el-jardin-de-las-delicias-el-bosco.html> Acesso em: Maio de 2021.
COSTANTINO, Nicola. In: DI VITO, Sol. ¿Cómo es Real Absoluto, la espectacular muestra de Nicola Costantino en el museo MAR de Mal del Plata? Buenos Aires, 2019. Disponível em: Acesso em: Maio de 2021.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34,1998.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Venus rajada: desnudez, sueño, crueldad. Editorial Losada, 2005.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens, apesar de tudo. Lisboa: Editora KKYM, 2012.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2020.
HOMERO. A Ilíada. São Paulo: Penguin Books, 2013.
LAVAL, Christian. Foucault e a experiência utópica. In: Foucault, Michel. O enigma da revolta. Rio de Janeiro: N-1 Edições, 2018.
MACEDO, Lurdes. Sobre o “Jardim das delícias” como modelo de análise dos processos intercultural. Revista Comunicação e Sociedade, v. 32, pp. 225-238, 2017.
MARCELINO, Luciana. Detalhe em movimento ou a sobrevivência da ninfa. Gambiarra, n.7, pp. 87-101, dezembro de 2015.
ORFEU. A Afrodite. In: ANTUNES, Pedro Barbieri. Hinos Órficos: edição, estudo geral e comentários filológicos. Trabalho de dissertação do Programa de Pós-Graduação em Letras Clássicas da Universidade de São Paulo. São Paulo: 2018.
RAGUSA, Giuliana. Da castração à formação: a gênese de Afrodite na Teogonia. Letras Clássicas, n. 5, pp. 109-130, 2001.
RIEU, E. V. Introdução à edição de 1950. In: HOMERO. A Ilíada. São Paulo: Penguin Books, 2013.
WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafaela Lins Travassos Sarinho, Cadu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo