Lais Myrrha: the architecture of the world as a matter of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614332022296

Keywords:

Lais Myrrha, Contemporary Art, Ruins, Destruction, Impermanence

Abstract

This article proposes to analyze two works by the Brazilian artist Lais Myrrha, Borders Theory (2007) and Double Standard (2016), in order to unveil aspects of her poetic construction. The artifacts, which deal with the deconstruction of the real and symbolic boundaries that organize our existence, with the advance of modern technique and the threat of collapse that its instrumentalized use implies, give clues to your interest in, turning over the ruins that accumulate in the present, reflect, through the categories of time and space, how the things of the world are architected. By articulating the images from other narratives, by changing the references of what is seen and the meanings that are ordinarily attributed to her, the artist messes up the order of things, upsets the hierarchies and brings out the power of the destruction of everything that it seems necessary and inevitable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Freitas de Albuquerque, UNESC

Pesquisadora, Graduada em Direito pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pós-Graduada em Teoria e História da Arte pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) e Mestre em Educação pela mesma instituição. Link para Lattes: http://lattes.cnpq.br/0859186563767180

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Alguma poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

BARDI, Lina Bo. Na Europa a casa do homem ruiu. In: RUBINO, Silvana; GRINOVER, Marina (Orgs.). Lina por escrito. Textos escolhidos de Lina Bo Bardi. São Paulo: Cosac Naify, 2009. p. 64-70.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. (Obras Escolhidas v. 2). 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 241- 243.

_______. Passagens. (v. 2). Tradução de Irene Aron e Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 2018.

FERRO, Sérgio. Arquitetura e trabalho livre. Apresentação de Pedro Fiori Arantes. Posfácio de Roberto Schwarz. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.

MELO NETO, João Cabral. A educação pela pedra e outros poemas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.

MYRRHA, Lais. Sobre as possibilidades da impermanência: fotografia e monumento. 2007. Dissertação (Mestrado em Artes da Escola de Belas Artes). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

________. Breve cronografia dos desmanches. Belo Horizonte: Gráfica Pampulha, 2013.

________. Entrevista com Lais Myrrha. Entrevista concedida a Leandro Muniz, junho de 2015. Disponível em: <https://www.academia.edu/14750664/Entrevista_com_Lais_Myrrha> Acesso em: 10 mar. 2019.

________. Entrevista com Lais Myrrha por Ilê Sartuzi no Auroras. Vídeo (44m49s). 2018. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=zFw1YLJfKu8> Acesso em: 02 set. 2019.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. 2. ed. Tradução de Ângela Leite Lopes. São Paulo: Editora 34, 2018.

SIM GALERIA. Portfólio Lais Myrrha, 2018. Disponível em: <https://www.simgaleria.com/arquivos/1554233115-portfolio-lais-myrrha.pdf> Acesso em: 20 jul. 2019.

ZAMBRANO, María. Uma metáfora da esperança: as ruínas. Sopro, n. 37. Desterro: Cultura e Barbárie, out. 2010. Disponível em: < http://culturaebarbarie.org/sopro/n37.pdf> Acesso em: 19 dez. 2019.

Published

2022-05-01

How to Cite

ALBUQUERQUE, Ana Paula Freitas de. Lais Myrrha: the architecture of the world as a matter of art. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 296–319, 2022. DOI: 10.5965/2175234614332022296. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20061. Acesso em: 4 jul. 2024.