The moon, the wolf, the glass of wine and the wild heart of art
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234613302021066Keywords:
Languages, art processes, value judgment, artist, artAbstract
Based on fragments of an autobiographical cut, the text seeks, not to answer, but to dialogue with the question proposed by the editor: "what motivates me/us/you in art?". From the perspective of Heidegger's phenomenology, it starts from the ontological analysis of Being-in, the way of being of the being that we are, in its constituent aspects, to extend it to the being of the artist and of art. To do so, it seeks to extend the dialogue to genealogies that electively affect the author in his practical and theoretical relationship with art, as well as with the contextual conditions that involve the production, circulation and reception of art work in contemporary society, its limits and contingencies . Finally, it looks at the current and recent moment of its author's work, in order to dive in search of the interests and motivations that lead to its realization, as well as to the transit between languages of the expanded field of art and related fields.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
CABANNE, Pierre. Marcel Duchamp: engenheiro do tempo perdido. São Paulo: Perspectiva, 2008.
CASTELNUOVO, Enrico. Retrato e sociedade na arte italiana: ensaios de história social da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain; LAFFONT, Robert. Dictionaire des symboles. Paris: 1990.
CUSK, Rachel. Arlington Park. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
DANTO, Arthur C. Arte sem paradigma [1994]. Arte & Ensaios. Rio de Janeiro. Ano VII, n. 7, 2000.
DE DUVE, Thierry. Kant depois de Duchamp. Arte & Ensaios. Rio de Janeiro. Ano V, n. 5, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v.1. São Paulo: ed. 34, 1995.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins, 2010.
FLUSSER, Vilém. Prétextos para a poesia. In: Cadernos RioArte, ano 1, nº 3, 1985.
FLUSSER, Vilém. Texto/ Imagem enquanto Dinâmica do Ocidente. In Cadernos RioArte, Ano II, nº 5, 1996.
FRANCASTEL, Pierre. Pintura e Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
GONZAGA, Ricardo Maurício. As duas faces da moeda: arte e política no regime estético da contemporaneidade. REVISTA POIÉSIS, v. 18, 2018.
GONZAGA, Ricardo Maurício. Arte ampliada, sujeito indeterminado: metamorfoses da subjetividade frente ao conceito de participação na arte contemporânea. 2017, (inédito).
GONZAGA, Ricardo Maurício. Read Me, Ready Me: a caixa-preta do ser em tempo real. Arte & Ensaios, v. n. 13, 2006.
GONZAGA, Ricardo Maurício. Do profano ao sagrado: o corpo catalisador e o trânsito do sentido. In: Anais do VI Fórum Bienal de Pesquisa em Artes: corpos entre artes/artes entre corpos. Belém, 2013.
GONZAGA, Ricardo Maurício. Read me, ready me: o corpo atual em processo de anamnese. In: Anais do 2º Seminário interseções: corpo e memória. Recife: Editora Universitária, 2012.
GONZAGA, Ricardo Maurício. Significâncias indiciais alegóricas. In: Inês Araújo. (Org.). Indícios. 1ed. Rio de Janeiro: UERJ, Instituto de Artes, 2016.
JUDD, Donald. Objetos específicos. In: Escritos de artistas: anos 60/70. Ferreira, Glória; Cotrim, Cecília (seleção e comentários). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo – Parte I. Petrópolis: Vozes, 2002.
KHAYYÁM, Omar. Rubáiyát: memória de Omar Khayyám. São Paulo: Editora UNESP, 2012.
JOYCE, James. Retrato do artista quando jovem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
LA FONTAINE, Jean de. Fábulas de La Fontaine. São Paulo: Edigraf, 1957.
SARAMAGO, José. A jangada de pedra. Rio de Janeiro e São Paulo: Record, s.d.
Entrevistas:
Pano-de-roda, entrevista com Cildo Meirelles em 10/8/2000. In Arte & ensaios, UFRJ, ano VII, nº 7, 2000.
Sites:
http://g1.globo.com/pop-arte/flip/noticia/2010/08/arte-existe-porque-vida-nao-basta-diz-ferreira-gullar.html (acesso em 13/12/2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ricardo Maurício Gonzaga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo