PRODUCTIVE ACTIONS WITH THE DAILY LIFE AND CONTEMPORARY ART IN THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234611252019146Keywords:
contemporary art, sight, everyday practicesAbstract
The text deals with contemporary art in the classroom, through proposals developed in two education networks, one at the state level and another at the federal level. The work exposes research elaborated by art teachers, who have in contemporary art their motto of research. The paper presents considerations about the context of the classroom in which contemporary art makes itself present in its availability to deal with daily life, as in Certeau (2009), contemplating a guidance for to the sight of the form treated by Didi-Huberman (1998).
Downloads
References
ALVES C. Seção Fogo Cruzado. O crítico de arte deve ou não ter contato pessoal com o artista? SELECT (ISSN 2236-3939), São Paulo, Edição 37, p.36-38, 2018.
ARCHER, M. Arte contemporânea: uma história concisa; tradução Alexandre Krug, Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Coleção a)
BARTHES, Roland. O rumor da língua. tradução de Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2003. (Coleção Roland Barthes)
BLANCHOT, M. A conversa infinita. tradução Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2010. 152p.
BOURRIAUD. N. Estética Relacional. tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins, 2009. (Coleção Todas as Artes)
CANTON, K. Do moderno ao contemporâneo. Coleção temas da arte contemporânea, são Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: Artes do fazer; tradução Efraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1997.
DEMPSEY, A. Estilos, escolas e movimentos. tradução Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Cosac Naify, 2003. 304 p., 266 ilust.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. prefácio de Stéphane Huchet; tradução de Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1998. 264p. (Coleção TRANS)
HERNÁNDEZ, F. Cultura Visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
MALTA, M. A arte de expor cadeiras: modos de exibi-las, usá-las e olhar obras de arte. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.2, p.124-144, mai. 2017.Disponível em: http://www. publionline.iar.unicamp.br/index.php/mod/article/view/763 DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v1i2.763. Acesso em: 29 mai. 2018.
MEDEIROS, M.B. Pesquisa em arte, linguagem da arte. Ou como escrever sobre o pensamento como corpo inteiro. In: ANAIS DO ENCONTRO REGIONAL DA ASSOCIAÇÃO DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS / Maria Luiza fragoso (organizadora). – Rio de Janeiro: anpap, 2014.
SANTAELLA, L. Leitura de Imagens. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo