HÉLIO OITICICA AND THE POETICS OF GESTURE:TOWARDS AN ENVIRONMENTAL CONTEMPORANEITY

Authors

  • Flávia Martini Ramos Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml
  • Rodrigo Gonçalves dos Santos Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/21752346102202018049

Keywords:

Hélio Oiticica, environmental art, poetics of gesture, body, contemporaneity

Abstract

Helio Oiticica’s work is vast, diverse, based on processes and connected with concepts as subject and body. The ideas supported by the artist are recognized as the poetics of gesture and seems to be linked with the contemporaneity for several reasons like the horizontal relation between artist and participant, the interaction that overcomes contemplation, passivity and manipulation and the deinstitutionalization of artistic processes, pro-moting discussions about art, politics and society. This article discusses the environmental character developed by Oiticica in his works in order to motivate artistic practices connected with their contexts and open to bodily experiences, collective constructions and the gesture itself. The proposal of this article is to present a poetic possibility as one of the ways in which contemporaneity can be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Martini Ramos, Universidade Federal de Santa Catarina

Arquiteta e urbanista formada pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestranda no PosARQ/UFSC.

Rodrigo Gonçalves dos Santos, Universidade Federal de Santa Catarina

Arquiteto e urbanista, doutor em Educação. Atualmente é professor na Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BRAGA, P. Hélio Oiticica: Museu é o Mundo. Vídeo (31min27s). 2013. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=FipU4XoPAsI&t=4s>. Acesso em: 16.07.2018.

FAVARETTO, C. A invenção de Hélio Oiticica. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2000. P.234

FAVARETTO, C. Palestra curadores Celso Favaretto e Paula Braga da exposição Hélio Oiticica na Unifor. Vídeo (90min28s). 2016: Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=PoshpM4IU2Q>. Acesso em: 16.07.2018.

JACQUES, P. B. Estética da Ginga: a arquitetura das favelas através da obra de Hélio Oiticica. 3 ed. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

OITICICA, H. A transição da cor do quadro para o espaço e o sentido de construti-vidade. Sem data. Disponível em < http://54.232.114.233/extranet/enciclopedia/ho/index.cfm?fuseaction=documentos&cd_verbete=4374&cod=24&tipo=2>. Acesso em: 4.07.2018.

OITICICA, H. Bases Fundamentais para uma definição do Parangolé. In: Aspiro ao Grande Labirinto. FIGUEIREDO, Luciano; PAPE, Lygia; SALOMÃO, Waly (orgs.). Hélio Oiticica: Aspiro ao Grande Labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986. p.65-69.

OITICICA, H. Programa Ambiental. In: Aspiro ao Grande Labirinto. FIGUEIREDO, Luciano; PAPE, Lygia; SALOMÃO, Waly (orgs.). Hélio Oiticica: Aspiro ao Grande Labi-rinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986b. p.78-81.

OITICICA, H. 10 de abril de 1966 (continuação). In: Aspiro ao Grande Labirinto. FIGUEIREDO, Luciano; PAPE, Lygia; SALOMÃO, Waly (orgs.). Hélio Oiticica: Aspiro ao Grande Labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986c. p.75-76.

PALLAMIN, V. Arte, cultura e cidade: aspectos estéticos-políticos contemporâneos. São Paulo: Annablume, 2015.

PALLASMAA, J. A Imagem Corporificada. Porto Alegre: Bookman, 2013.

PALLASMAA, J. Os olhos da pele: a arquitetura e os sentidos. Porto Alegre: Bookman, 2011.

SPERLING, D. Corpo + Arte = Arquitetura. In: BRAGA, Paula (Org.). Fios Soltos: A arte de Hélio Oiticica. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 117-135.

Published

2018-10-25

How to Cite

RAMOS, Flávia Martini; SANTOS, Rodrigo Gonçalves dos. HÉLIO OITICICA AND THE POETICS OF GESTURE:TOWARDS AN ENVIRONMENTAL CONTEMPORANEITY. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 22, p. 49–63, 2018. DOI: 10.5965/21752346102202018049. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13359. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática