The representation of the hybrid in Bosch’s paiting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612272020148

Keywords:

Bosch, hybrid, painting, art history

Abstract

The present work has aims to conceptualize historically the hybrid, highlighting the meanings attributed to it, and relate it to the work of Hieronymus Bosch. For the understanding of these relations, one must understand separately each element, so the article is divided into three parts: the concept of the hybrid, the life and work of Hieronymus Bosch and the analysis of one work by this artist. This brief image analysis makes evident the visions and connotations attributed to the hybrid since Ancient History. As research methodology, scientific books and articles about the topic were used, as well as the inventory and study of Bosch works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yasmin Pol, Federal University of Rio Grande do Sul

Graduanda de Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

ALIGHIERI, D. A Divina Comédia. São Paulo: Scipione, 2002.

BALDASS, L. V. Hieronymus Bosch. Abrams, 1960. In: Mestres da Pintura. Hieronymus Bosch (1450?-1516). São Paulo: Editora Abril, 1977.

BECKET, W. História da pintura. São Paulo: Ática, 2006.

BOSING, W. Hieronymus Bosch: cerca de 1450 a 1516. Entre o Céu e o Inferno. Tr a-dução Casa das Línguas, Lda. Londres, Benedikt Taschen Verlag GmbH, 1991.

BURKE, P. Hibridismo Cultural. Saõ Leopoldo: Editora Unisinos, 2003.

BURKE, P. Testemunha ocular. História e imagem. Bauru: EDUSC,2004.

CATTANI, I. B. (org.). Mestiçagens na Arte Contemporânea. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

ECO, U. História da feiúra. Rio de Janeiro: Record, 2007.

HARRIS, B.; ZUCKER, S. Hieronymus Bosch, Last Judgment Triptych. 2015. Disponí-vel em: https://smarthistory.org/hieronymus-bosch-last-judgment-triptych/. Acesso em: 21 mar. 2018.

GOMBRICH, E. H. A História da Arte. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora Ldta, 1999.

HANSEN, J. A. A sátira e o engenho: Gregório de Matos e a Bahia do século XVII. São Paulo: Atelie Editorial e Editora Unicamp, 2004.

MESTRES DA PINTURA. Hieronymus Bosch (1450?-1516). São Paulo: Editora Abril, 1977.

VAZQUEZ, A. S. Convite à estética. Rio de Janeiro: Editora Record, 1999.

WILKINSON, P. O livro ilustrado da mitologia: lendas e histórias fabulosas sobre grandes heróis e deuses do mundo inteiro. São Paulo: Publifolha, 2002.

Published

2020-05-01

How to Cite

POL, Yasmin. The representation of the hybrid in Bosch’s paiting. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 27, p. 148–166, 2020. DOI: 10.5965/2175234612272020148. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12843. Acesso em: 21 nov. 2024.