IDENTITY RUPTURES IN THE ARTISTIC PRODUCTION OF CINDY SHERMAN AND YASUMASA MORIMURA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234610212018116

Keywords:

Cindy Sherman, Yasumasa Morimura, identities, queer approach

Abstract

This article proposes a queer analysis of the artistic productions of Cindy Sherman and Yasumasa Morimura with the intent of question the lack of existence of a single and original individual in the contemporary society. The queer perspective allows to deconstruct a fix identity concept, providing a plural inter-pretation of art. Sherman and Morimura present themselves as changeable individuals with ephemeral identities in order to unstable the conventional gender identification system. Their productions are based on the process of an ever changing identity, to (de)construct themselves constantly. Throughout Sherman productions, the self-portrait language is analysed, questioning in what way can the self-portrait expose an individual in contemporary art. The individual is discussed in Morimura’s work through the camp aesthetics, combined with the concepts of exaggeration and imitation, questioning the permanency of an identity and the natural processes in the construction of an individual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacks Ricardo Selistre, Federal University of Santa Maria

Jacks Ricardo Selistre é mestre em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal de Santa Maria (2018), realizou período de pesquisa no Mestrado em Arte Latinoamericano na Universidad Nacional de Cuyo, Argentina - através da Asociación Universitária Grupo Montevideo. É licenciado em Artes Visuais pela Universidade de Caxias do Sul (2016), cursou um semestre do curso de História y Gestión del Arte na Universidad del Salvador em Buenos Aires, Argentina (2012). Vencedor do Programa de Bolsas Ibero-americanas do Banco Santander, estudando Bellas Artes na Universidade de Vigo, España (2014).É membro da Associação Nacional de Pesquisa em História (ANPUH). Atuou como assistente curatorial da II Exposição Internacional de Arte e Gênero (MARQUE, UFSC, 2017). É Diretor de Patrimônio do Instituto Bruno Segalla. Participa do Laboratório de Artes e Subjetividades (LASUB). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) pela CAPES. É artista visual, participa de exposições desde 2007. 

Rosa María Blanca, Federal University of Santa Maria

Professora, Pesquisadora, Artista e Curadora, possui Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas (CAPES) / Universidade Federal de Santa Catarina (2011), com a tese bilíngue;Arte a partir de uma perspectiva queer / Arte desde lo queer;. Realizou o doutorado sanduíche na Universidad Complutense de Madrid (CAPES/DGU), efetuando um estudo comparativo de produção eletrônica de conhecimento. Possui Mestrado em Artes Visuais (CAPES) / Universidade Federal de Rio Grande do Sul (1999), Brasil, e Graduação em Ciencias de la Comunicación (SEP) / Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (1989), México

References

ANZALDÚA, G. Borderlands/La Frontera. San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.

ARCHER, M. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

ALTHUSSER, L. Ideología y aparatos ideológicos del estado. Buenos Aires: Nueva Visión, 1988.

BALIEIRO, F. F. Carmen Miranda entre os desejos de duas nações: cultura de massas, performatividade e cumplicidade subversiva em sua trajetória. UFSCar: Tese de Doutorado, 2014.

BAUMAN, Z. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2012.

BLANCA, R. M. Arte a partir de uma perspectiva queer. UFSC: tese de douto-rado, 2011.

BOURCIER, MH S. Queer Zones 3: identités, cultures et politiques. Paris: Édi-tions Amsterdam, 2011.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismos e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

DEMPSEY, A. Estilos Escolas e Movimentos. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

FABRIS, A. Cindy Sherman ou de alguns estereótipos cinematográficos e televi-sivos. Revista Estudos Feministas, Florianópolis , v. 11, n. 1, p. 61-70, 2003.

FABRIS, Annateresa. Uma” magnífica presa”: representações visuais de Marilyn Monroe. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 23, n. 1, p. 11-28, 2015.

FOUCAULT, M. Surveiller et punir. Paris: Gallimard, 1975.

FOUCAULT, M. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lampa-rina, 2015.

JONES, A. Tracing the Subject with Cindy Sherman. In: CRUZ, Amada et al. Cindy Sherman. London: Thames and Hudson, 1997.

LOURO, G. L. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MISKOLCI, R. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

ORWELL, G. 1984. 17. ed. São Paulo: Nacional, 1984.

PACHECO, M. E. V. A pintura do autorretrato contemporâneo em Portugal: breve panorâmica. Diacrítica, Braga, v. 26, n. 3, p. 93-130, 2012.

PELÚCIO, Larissa. Breve história afetiva de uma teoria deslocada. Florestan, v. 1, p. 26-45, 2014.

PRECIADO, P. B. Género y performance: 3 episodios de un cybermanga femi-nista queer trans. Debate feminista, v. 40, p. 111-123, 2009.

RODRÍGUEZ, J. M. Queer Latinidad: Identity practices, discursive spaces.New York: New York University Press, 2003.

RUBIN, G. Reflexionando sobre el sexo: notas para una teoria radical de la sexu-alidad. In: VANCE, C. Placer y peligro. Explorando la sexualidade femenina. Madrid: Ed. Revolución, 1989.

SONTAG, S. Notas sobre o Camp. In: Contra a interpretação. Porto Alegre: LPM, 1987.

SOUZA, R. O que o camp tem a nos dizer em 2014. In: Anais do 23º Encontro da ANPAP, 2014.

TADEU, T. Nós ciborgues: o corpo elétrico e a dissolução do humano. In: HARAWAY, D; KUNZRU, H; TADEU, T. A antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Published

2018-07-31

How to Cite

SELISTRE, Jacks Ricardo; BLANCA, Rosa María. IDENTITY RUPTURES IN THE ARTISTIC PRODUCTION OF CINDY SHERMAN AND YASUMASA MORIMURA. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 21, p. 116–129, 2018. DOI: 10.5965/2175234610212018116. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12563. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática