MAYBE IT’S A LIE: STUDIES ABOUT FICTIONAL PHOTOGRAPHIC NARRATIVES IN CONTEMPORARY ART
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234611252019266Keywords:
photography, narrative, fictionAbstract
The following research aims to clarify the meaning of contemporary cinematographic photography, locating it in social space-time, based on the texts of authors as Charlotte Cotton and Vilém Flusser, among others from several areas of knowledge such as communication, literature and anthropology, however, concerned with dealing with fictional narrative and symbolic interpretation. The fallowing ideas are holded mainly on the tripod: fiction, narrative and interpretation, emphasizing the construction of identity, the participation of the model and the public in the interpretation of a work and other features characteristic of the visual narrative that can be used by the author as a way of approaching the receiver. Throughout the text, some works were choosen to make considerations about its narrative and creation process, in order to exemplify the concepts discussed. As a result of the research, we have inserted some works of authorship, developed under the mantle of the concepts discussed.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Poética. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 2004.
ARTNET.COM. Berlin, Nova Iorque e Londres. Artworks. Disponível em: <http://www.artnet.com/artists/rineke-dijkstra/3>. Acesso em 21 out. 2018.
BALLEN, R. Transfigurações, fotografias 1968-2012. Curadoria: Daniella Géo. Brasília: Patuá Produções Artísticas, 2017.
BALLEN, R. Johannesburg, South Africa. Disponível em: <https://www.rogerballen.com>. Acesso em 21 out. 2018.
COHEN, R. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experi-mentação. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 1989.
COMPARATO, D. Da criação ao roteiro: teoria e prática. São Paulo: Summus, 2009.
COTTON, C. A fotografia como arte contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fon-tes, 2010.
________. Photography is Magic. New York: Aperture, 2015.
DOBAL, S. & GONÇALVES, O. (Orgs). Fotografia contemporânea: fronteiras e trans-gressões. Brasília: Casa das Musas, 2013.
DURAND, G. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix, Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
________. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arqueologia ge-ral. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
________. Campos do Imaginário. Lisboa: Ellug, 1996.
ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
FLUSSER, V. Ensaio sobre a fotografia: para uma filosofia da técnica. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1998.
________. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume Editora, 2008.
HACKING, J. Tudo sobre fotografia. Rio de Janeiro: Sextante, 2012.
KING, A. Huck Magazine, Londres, Maio, 2016. Disponível em: <http://www.huckma-gazine.com/art-and-culture/photography-2/watch-roger-ballens-disturbing-psy-chological-thriller-theatre-mind/>. Acesso em 21 out. 2018.
KRAUS, R. O fotográfico. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.
MAFFESOLI, M. O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, no 15, p. 74-82, ago. 2001.
________. No fundo das aparências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
MACLENNAN. G. C. El Pais, Fevereiro, 2017. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2017/02/16/cultura/1487253964_955625.html>. Acesso em 21 out. 2018.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
RIBEIRO, L. Folha Uol, São Paulo, 26 de Fevereiro de 2012. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/serafina/sr2602201204.htm>. Acesso em 21 out. 2018.
RIVERA, T. O avesso do imaginário: arte contemporânea e psicanálise. São Paulo: Co-sac Naify, 2013.
SALKELD, R. Como ler uma fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.
SHIKO. Talvez seja mentira. Independente, 2014.
TATE GALEIRA DE ARTE. Londres, Reino Unido. Exhibition & Events. Disponível em: <http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/jeff-wall/jeff-wall--room-guide/jeff-wall-room-guide-room-3. Acesso em 21 out. 2018.
TILLMANS, W. Alemanha. Disponível em: <http://tillmans.co.uk/>. Acesso em 21 out. 2018.
VASQUES, P. A. Sonhos verdadeiros: a fotografia de Duane Michals: In: BONI, Paulo César. (org.). Fotografia: usos, repercussões e reflexões. Londrina: Midiograf, 2014. p. 210-257.
VINICIUS, M. Brasil, Maio 2014. Lounge. Disponível em: <http://lounge.obviousmag.org/cafe_nao_te_deixa_mais_cult/2014/04/por-de-tras-das-fotografias-de-sebas-tiao-salgado.html>. Acesso em 21 out. 2018.
ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo