MAYBE IT’S A LIE: STUDIES ABOUT FICTIONAL PHOTOGRAPHIC NARRATIVES IN CONTEMPORARY ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019266

Keywords:

photography, narrative, fiction

Abstract

The following research aims to clarify the meaning of contemporary cinematographic photography, locating it in social space-time, based on the texts of authors as Charlotte Cotton and Vilém Flusser, among others from several areas of knowledge such as communication, literature and anthropology, however, concerned with dealing with fictional narrative and symbolic interpretation. The fallowing ideas are holded mainly on the tripod: fiction, narrative and interpretation, emphasizing the construction of identity, the participation of the model and the public in the interpretation of a work and other features characteristic of the visual narrative that can be used by the author as a way of approaching the receiver. Throughout the text, some works were choosen to make considerations about its narrative and creation process, in order to exemplify the concepts discussed. As a result of the research, we have inserted some works of authorship, developed under the mantle of the concepts discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Havane Maria Bezerra de Melo, University of Brasília

outoranda em artes visuais, vinculada ao PPGAV-UnB, bolsista CAPES. Mestre em Comunicação pela UnB. Bacharel em direito pela UFPE. Artista visual, fotógrafa e designer gráfico. Essa pesquisa foi desenvolvida com bolsa auxílio fornecida pela CAPES.

References

ARISTÓTELES. Poética. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 2004.

ARTNET.COM. Berlin, Nova Iorque e Londres. Artworks. Disponível em: <http://www.artnet.com/artists/rineke-dijkstra/3>. Acesso em 21 out. 2018.

BALLEN, R. Transfigurações, fotografias 1968-2012. Curadoria: Daniella Géo. Brasília: Patuá Produções Artísticas, 2017.

BALLEN, R. Johannesburg, South Africa. Disponível em: <https://www.rogerballen.com>. Acesso em 21 out. 2018.

COHEN, R. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experi-mentação. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 1989.

COMPARATO, D. Da criação ao roteiro: teoria e prática. São Paulo: Summus, 2009.

COTTON, C. A fotografia como arte contemporânea. São Paulo: WMF Martins Fon-tes, 2010.

________. Photography is Magic. New York: Aperture, 2015.

DOBAL, S. & GONÇALVES, O. (Orgs). Fotografia contemporânea: fronteiras e trans-gressões. Brasília: Casa das Musas, 2013.

DURAND, G. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix, Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

________. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arqueologia ge-ral. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

________. Campos do Imaginário. Lisboa: Ellug, 1996.

ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

FLUSSER, V. Ensaio sobre a fotografia: para uma filosofia da técnica. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1998.

________. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume Editora, 2008.

HACKING, J. Tudo sobre fotografia. Rio de Janeiro: Sextante, 2012.

KING, A. Huck Magazine, Londres, Maio, 2016. Disponível em: <http://www.huckma-gazine.com/art-and-culture/photography-2/watch-roger-ballens-disturbing-psy-chological-thriller-theatre-mind/>. Acesso em 21 out. 2018.

KRAUS, R. O fotográfico. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

MAFFESOLI, M. O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, no 15, p. 74-82, ago. 2001.

________. No fundo das aparências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MACLENNAN. G. C. El Pais, Fevereiro, 2017. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2017/02/16/cultura/1487253964_955625.html>. Acesso em 21 out. 2018.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

RIBEIRO, L. Folha Uol, São Paulo, 26 de Fevereiro de 2012. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/fsp/serafina/sr2602201204.htm>. Acesso em 21 out. 2018.

RIVERA, T. O avesso do imaginário: arte contemporânea e psicanálise. São Paulo: Co-sac Naify, 2013.

SALKELD, R. Como ler uma fotografia. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

SHIKO. Talvez seja mentira. Independente, 2014.

TATE GALEIRA DE ARTE. Londres, Reino Unido. Exhibition & Events. Disponível em: <http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/jeff-wall/jeff-wall--room-guide/jeff-wall-room-guide-room-3. Acesso em 21 out. 2018.

TILLMANS, W. Alemanha. Disponível em: <http://tillmans.co.uk/>. Acesso em 21 out. 2018.

VASQUES, P. A. Sonhos verdadeiros: a fotografia de Duane Michals: In: BONI, Paulo César. (org.). Fotografia: usos, repercussões e reflexões. Londrina: Midiograf, 2014. p. 210-257.

VINICIUS, M. Brasil, Maio 2014. Lounge. Disponível em: <http://lounge.obviousmag.org/cafe_nao_te_deixa_mais_cult/2014/04/por-de-tras-das-fotografias-de-sebas-tiao-salgado.html>. Acesso em 21 out. 2018.

ZAMBONI, Silvio. A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

Published

2019-09-01

How to Cite

MELO, Havane Maria Bezerra de. MAYBE IT’S A LIE: STUDIES ABOUT FICTIONAL PHOTOGRAPHIC NARRATIVES IN CONTEMPORARY ART. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 266–284, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019266. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12491. Acesso em: 17 jul. 2024.