WEAVING MEMORIES AND ABSENCES: SELF-BIOGRAPHY AS ART’S MATERIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234610212018010

Keywords:

memories, absences, self-biography, art

Abstract

This article searched for the com-prehension of self-biography as art’s material. The reference artists were Louise Bourgeois, Frida Kahlo and José Leonilson. Bourgeois transforms her memories, loses and traumas in art. Kahlo mislead the pain, expresses her passion for life. Leonilson faces the proximity of death. I’ve found connections with those artists whose lives and works gets mixed. The methodological procedure comes from theoretical investigation and from practical work in relation with the dialectic during the whole process. From Gaston Bachelard, concern the concept of house/body, as place of the dreamlike dimension of memory. Philippe Lejeune discusses self-biography and the writing diary with the function of preser-ving memory. Georges Didi-Huberman talks about the absence as presence, trace, and the skin as place of signs of both aging/memory and of desire/touch. The result of this process were three works that connect with the artists listed and with the concepts brought by the theorists, and show the use of memory, self-biography and the absen-ces as singular expressions.

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Author Biographies

Rita Isabel Vaz, University of the State of Paraná

Graduação em andamento em Escultura (2015) - Universidade Estadual do Paraná, UNESPAR, Brasil.
Graduação em Psicologia (1981-1985) - Escola de Música e Belas Artes do Paraná; Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil.

Bernadette Maria Panek, University of the State of Paraná

Artista plástica, pesquisadora e professor adjunto da UNESPAR/Embap. Especialista em História da Arte pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná/Embap (1997). Mestre em Poéticas Visuais (2003) e Doutora na Linha de Pesquisa História da Arte pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2008). Pós-doutorado (2013) com bolsa da Capes, no Departamento de Escultura da Universidad del País Vasco/EHU, onde é colaboradora internacional no Grupo de Investigación Consolidado del Sistema Universitario Vasco IT655-13, cuja pesquisa parte dos propósitos colocados pelo escultor Jorge Oteiza. Entre 1993 e 1996 dirigiu o Museu da Gravura Cidade de Curitiba, onde atuou como orientadora dos cursos livres nos ateliês de gravura de 1989 a 1992. Implantou o conteúdo acadêmico dos cursos de Especialização Lato Sensu em História da Arte do Século XX (1998), de História da Arte Moderna e Contemporânea (2004), do qual foi coordenadora até 2013 e de Museologia (2005), do qual foi coordenadora até 2008, na Embap. Artista residente no Tamarind Institut - Albuquerque, Novo México (1993); London Print Workshop - Londres (1994); Portland Nortwest College of Art (1997). Pesquisadora visitante na Universidad del País Vasco/EHU (2001/2002); na Universidad Politecnica de Valencia (2006/2007); na Universidad del País Vasco/EHU, com bolsa da Fundación Carolina (2009/2010). Tem obras em acervos no Museu da Gravura Cidade de Curitiba; Biblioteca Nacional/Rio de Janeiro; Portland Museum/Oregon; Universidade Regional de Blumenau/Santa Catarina; Coleção Guita e José E. Mindlin/São Paulo; MAC-Dragão do Mar/Fortaleza

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Published

2018-07-31

How to Cite

VAZ, Rita Isabel; PANEK, Bernadette Maria. WEAVING MEMORIES AND ABSENCES: SELF-BIOGRAPHY AS ART’S MATERIAL. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 21, p. 10–26, 2018. DOI: 10.5965/2175234610212018010. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12488. Acesso em: 22 dec. 2024.

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