CENA DE INTERIOR II AND QUEERMUSEU: CARTOGRAPHY OF THE DIFFERENCES IN BRAZILIAN ART SILENCED AT PORTO ALEGRE (2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019246

Keywords:

cultural history of images, contemporary art, art exposition

Abstract

This article intende to present the diferente narratives produced about Adriana Varejão ‘s “Cena de Interior II (1994)”, which was part of the exibition “Queermuseu: Cartografias da Diferença na Arte Brasileira” inaugurated and closed in 2017, in space Santander Cultural (Porto Alegre). Using studies on image, history and visual culture, this article analyzes the different narratives that this work provided in some of the exhibitions. Thinking that objects in a state of exposure accumulate discourses from different expository contexts (such as a film narrative), there is a network of (non-neutral) choices that are not exhausted in curatorial discourse. In this way, we can affirm that the same image can suffer different interpretations according to the exhibition space in which it is, as well as from the central theme of the exhibitions in which the work is present. Focusing on the specific study of the narrative produced by the work in the exhibition “Queermuseu”, we evidenced the attacks of the conservative groups, which led to its closure (silencing).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Cristiano Hass da Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Licenciado e Mestre em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Graduando em Teatro na Universidade do Estado do Rio Grande do Sul. Doutorando em Educação na Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Bárbara Virgínia Groff da Silva, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

ADRIANA Varejão expõe no MAM, em SP. G1 SP, [São Paulo], 5 set. 2012. Disponível em: <http://g1.globo.com/sao-paulo/noticia/2012/09/adriana-varejao-expoe-no--mam-em-sp.html>. Acesso em: 2 mar. 2018.

BELL, J. A nova história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

BURKE, P. A História Cultural das Imagens. In: ______. Testemunha Ocular. São Pau-lo: EDUSC, 2004.

CONHEÇA as obras de arte pernambucanas da mostra censurada pelo Santander Cultural. Diário de Pernambuco, [Recife], 12 set. 2017. Disponível em: <http://www.diariodepernambuco.com.br/app/noticia/divirtase/46,51,46,61/2017/09/12/inter-nas_viver,722168/conheca-as-obras-de-arte-pernambucanas-da-mostra-censura-da-pelo-santan.shtml>. Acesso em: 2 mar. 2018.

DEBRAY, R. As três idades do olhar. In: ______. Vida e Morte da Imagem: Uma História do Olhar no Ocidente. Rio de Janeiro: Petrópolis, 1994. cap. 8, p. 205-234.

FIDELIS, G. (Org.). Queermuseu: Cartografias da Diferença na Arte Brasileira. São Pau-lo: Santander Cultural, 2017a.FIDELIS, G. (Org.). Queermuseu: Cartografias da Diferença na Arte Brasileira: Folder de divulgação. São Paulo: Santander Cultural, 2017b.

FLUSSER, V. Filosofia da Caixa preta. São Paulo: Hucitec, 1985.

FOSTER, G. “Queermuseu”: quais são e o que representam as obras que causaram o fechamento da exposição. GaúchaZH, Porto Alegre, 11 set. 2017. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/artes/noticia/2017/09/queermu-seu-quais-sao-e-o-que-representam-as-obras-que-causaram-o-fechamento-da--exposicao-9894305.html>. Acesso em: 27 fev. 2018.

GUASCH, A. M. Doce Reglas para una Nueva Academia: La “Nueva Historia del Arte” y los Estudios Audiovisuales. In: BREA, José Luis (Ed.). Estudios Visuales: La epistemo-logía de la visualidad en la era de la globalización. Buenos Aires: Akal, 2005. p. 59-74.INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS. Museum Definition. 2018. Disponível em: <http://icom.museum/the-vision/museum-definition/>. Acesso em: 2 mar. 2018.

KEPLER, G. Santander Cultural encerra mostra “Queermuseu”. Correio do Povo, Porto Alegre, 10 set. 2017. Disponível em: <http://www.correiodopovo.com.br/ArteAgenda/Variedades/Exposicao/2017/9/628196/Santander-Cultural-encerra-mostra-Queer-museu>. Acesso em: 28 fev. 2018.

LOURO, G. L. Teoria Queer: uma política pós-identitária para a educação. Estudos feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 541-553, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ref/v9n2/8639.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2018.

MENDONÇA, H. Queermuseu: O dia em que a intolerância pegou uma exposição para Cristo. El País, São Paulo, 13 set. 2017. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/bra-sil/2017/09/11/politica/1505164425_555164.html>. Acesso em: 26 fev. 2018.

MENESES, U. T. B. de. Rumo a uma “História Visual”. In: MARTINS, J. S.; ECKERT, C.; NOVAES, S.C. (Org.). O. O Imaginário e o poético nas Ciências Sociais. Bauru, SP: EDUSC, 2005. p. 33-56.

MONTEIRO, C. Pensando sobre História, Imagem e Cultural Visual. Patrimônio e me-mória, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 3-16, jul./dez. 2013.

MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO (Masp). Histórias da sexualidade. 2017. Disponível em: <https://masp.org.br/exposicoes/historias-da-sexualidade>. Acesso em: 28 fev. 2018.

MUSEU de Porto Alegre encerra exposição sobre diversidade sexual após ataques em redes sociais. G1 RS, [Porto Alegre], 10 set. 2017. Disponível em: <https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/museu-de-porto-alegre-encerra-exposicao-so-bre-diversidade-apos-ataques-em-redes-socias.ghtml>. Acesso em: 2 mar. 2018.

O MUSEU de Arte hoje. Periódico Permanente, São Paulo, v. 1, n. 0, 2012. Disponível em: <http://www.forumpermanente.org/revista/edicao-0/textos/o-museu-de-arte--hoje>. Acesso em: 2 mar. 2018.

PESQUISA demonstra que repercussão do cancelamento do Queermuseu foi insufla-da por robôs na internet. G1 RS, [Porto Alegre], 27 fev. 2018. Disponível em: <https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/pesquisa-demonstra-que-repercussao--do-cancelamento-do-queermuseu-foi-insuflada-por-robos-na-internet.ghtml>. Acesso em: 2 mar. 2018.

PONTES, T. Mostra de Adriana Varejão no MAM-SP traz obras inéditas. Folha de São Paulo, São Paulo, 1 set. 2012. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/saopau-lo/1143886-mostra-de-adriana-varejao-no-mam-sp-traz-obras-ineditas.shtml>. Acesso em: 16 mar. 2018.

SCHWARCZ, L. A obra de Adriana Varejão e nossa ‘Cena de Interior’. Nexo, [S.l.], 25 set. 2017. Disponível em: <https://www.nexojornal.com.br/colunistas/2017/A-obra--de-Adriana-Varej%C3%A3o-e-nossa-Cena-de-Interior>. Acesso em: 26 fev. 2018.

SIMÕES, I. M. O A Exposição como Dispositivo para a História da Arte. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 24., 2015, Santa Maria. Compartilhamentos na arte: redes e conexões. Santa Maria: Anpap, 2015. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2015/>. Acesso em: 18 mar. 2018.

SIMÕES, I. M. Objetos em Estado de Exposição: Exercício para uma Escrita Contem-porânea da Ate como Montagem. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 25., 2016, Porto Alegre. Arte: seus espaços e/em nosso tempo. Porto Alegre: Anpap, 2016. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2016/>. Acesso em: 18 mar. 2018.

Published

2019-09-01

How to Cite

SILVA, Eduardo Cristiano Hass da; SILVA, Bárbara Virgínia Groff da. CENA DE INTERIOR II AND QUEERMUSEU: CARTOGRAPHY OF THE DIFFERENCES IN BRAZILIAN ART SILENCED AT PORTO ALEGRE (2017). Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 246–265, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019246. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12341. Acesso em: 23 nov. 2024.