Episódio Queermuseu: reflexos do despreparo social em torno da Arte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609192017013

Keywords:

visual literacy, contemporary art, aesthetics, political, censorship

Abstract

This article aims to propose a reflection critical-reflexive on visual illiteracy in contemporary society considering that the lack of knowledge allowed the manipulation carried out by groups with political interests to lead to the closure of the exhibition Queermuseu. Documentary analysis and bibliographic review suggest that even among visitors and connoisseurs of exhibition spaces, there is a lack of knowledge about the role of art. In a transdisciplinary way, authors like Dondis, Cocchiarale, Eco and Hobsbawm base their research on concepts and information on contempo-rary art and on the process of constructing visual languages, which is often developing far from the formation of the public. Foucault, Marcuse, Berman, among others in the axis of cultural critique, support considerations about the political role of art and about the instruments of alienation that use the peoples ignorance.

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Author Biographies

Alessandra Paula Rech, University of Caxias Do Sul

Doutora em Letras - Literatura Brasileira pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com tese sobre a obra de Hilda Hilst (Agudíssimas Horas - Imagens do Tempo na Poesia de Hilda Hilst). Professora dos cursos de Comunicação Social e Pós-Graduação em Letras e Cultura da Universidade de Caxias do Sul (UCS), desenvolve pesquisa, com financiamento do CNPq, sobre a ocupação da Casa do Sol. 

Danielle Schutz, University of Caxias Do Sul

Mestranda em Letras e Cultura da Universidade de Caxias do Sul. Especialista em História e Cultura Indígena e Afro-Brasileira (Ulbra, Porto Alegre). Licenciada em Artes Visuais pela Ulbra/Canoas). Docente na Faculdade da Serra Gaúcha - FSG, Campus Caxias do Sul, nos cursos de Design e Conservação e restauro.

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Published

2017-12-13

How to Cite

RECH, Alessandra Paula; SCHUTZ, Danielle. Episódio Queermuseu: reflexos do despreparo social em torno da Arte. Palíndromo, Florianópolis, v. 9, n. 19, p. 13–30, 2017. DOI: 10.5965/2175234609192017013. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/11051. Acesso em: 22 nov. 2024.

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