Implicações e desdobramentos de uma direção compartilhada

apontamentos a partir de um processo de criação em modo colaborativo conduzido por três encenadoras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021210

Keywords:

Staging, Collaborative Process, Postdramatic theatre

Abstract

Among the many possibilities opened by the way of organizing artists in a collaborative creative process, there is the challenge of developing a staging sharing the director's role. The present work proposes to analyze a creative exercise developed in curricular components in a university context, problematizing crossings observed in a collaborative process directed by three directors. Faced with a shared staging, considerations about the director's actions are presented, highlighting the implications and possibilities that the shared function can reveal. As a theoretical apparatus, there is an approach to the studies of Fagundes (2009, 2016) and Fischer (2003), among other authors, to deepen the relations on poetic, ethical and political aspects of the director's work.

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Author Biographies

Elisabete de Paula de Lemos Neris, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciada em Teatro pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora de Teatro. Encenadora, atriz e fotógrafa.

Marcia Berselli, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Professora do Departamento de Artes Cências da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq/UFSM) e do Laboratório de Criação (LACRI/CNPq). Coordenadora do Programa de EXtensão Práticas cênicas, escola e acessibildiade. Artista da cena.

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Published

2021-09-01

How to Cite

NERIS, Elisabete de Paula de Lemos; BERSELLI, Marcia. Implicações e desdobramentos de uma direção compartilhada: apontamentos a partir de um processo de criação em modo colaborativo conduzido por três encenadoras. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 210–231, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021210. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/20113. Acesso em: 23 nov. 2024.