“Trocadilho”

uma proposta pedagógica circense para a Educação Infantil

Authors

  • Simone Alves Universidade Federal da Paraíba
  • Carolina Dias Laranjeira Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021045

Keywords:

Ensino do Circo, Metodologia Educacionais em Artes, Educação Infantil

Abstract

This article presents one of the results of a master's research developed in collaboration with children from the Pre-School II class and teachers at a CREI (Reference Center for Early Childhood Education) on the outskirts of João Pessoa-PB. From the professional artistic experience acquired at the Circus, the path of the creation of a pedagogical proposal based on the junction between circus art, games and children's plays is narrated. Such proposal, called “Trocadilho”, is analyzed when describing principles and contents proper to the circus artistic and educational knowledge and identifying parameters that guide the curriculum practiced based on the BNCC guidelines. The intervention in the educational environment, provoked by the proposal, allows us to affirm that it is possible to learn the circus through children's cultures, while allowing the school community and, not just the children, to play through the circus.

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Author Biographies

Simone Alves, Universidade Federal da Paraíba

Professora da Educação Básica em João Pessoa, faz parte da equipe de direção do Centro Cultural Piollin, do Fórum Paraibano de Circo e da Rede Paulo Freire. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú, especialização em supervisão e orientação escolar pelo Centro Integrado de Tecnologia, e em Educação Emocional pelo Espaço Arte Yoga. É mestre em Artes (Prof-Artes/UFPB). Pesquisa e atua na área da Educação Infantil e das Artes cênicas, especificamente, nas Artes Circenses. E-mail: simonefalvesm@gmail.com

Carolina Dias Laranjeira, Universidade Federal da Paraíba

Professora do Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes/UFPB) e dos cursos de licenciatura em Dança e bacharelado e licenciatura em Teatro da Universidade Federal da Paraíba. Graduada em Dança e Mestre em Artes (UNICAMP), Doutora em Artes Cênicas (UFBA). Líder do Grupo de Pesquisa CosMover: dança em perspectivas pluriepistêmicas. Desenvolve e orienta pesquisas abrangendo os temas: processos criativos, culturas populares, dramaturgia da dança e estados corporais nos âmbitos artísticos e educacionais. E-mail: ca.laran@gmail.com

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Published

2021-09-01

How to Cite

ALVES, Simone; LARANJEIRA, Carolina Dias. “Trocadilho”: uma proposta pedagógica circense para a Educação Infantil . Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 45–66, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021045. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19742. Acesso em: 3 jul. 2024.

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