“Trocadilho”
uma proposta pedagógica circense para a Educação Infantil
DOI:
https://doi.org/10.5965/2358092525252021045Keywords:
Ensino do Circo, Metodologia Educacionais em Artes, Educação InfantilAbstract
This article presents one of the results of a master's research developed in collaboration with children from the Pre-School II class and teachers at a CREI (Reference Center for Early Childhood Education) on the outskirts of João Pessoa-PB. From the professional artistic experience acquired at the Circus, the path of the creation of a pedagogical proposal based on the junction between circus art, games and children's plays is narrated. Such proposal, called “Trocadilho”, is analyzed when describing principles and contents proper to the circus artistic and educational knowledge and identifying parameters that guide the curriculum practiced based on the BNCC guidelines. The intervention in the educational environment, provoked by the proposal, allows us to affirm that it is possible to learn the circus through children's cultures, while allowing the school community and, not just the children, to play through the circus.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro: Afiliada, 1981.
BENÍCIO, Eliane. Saltimbancos urbanos: o circo e a renovação teatral no Brasil, 1980-2000. São Paulo: Perspectiva; Salvador: PPGAC/UFPBA, 2018.
BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PINHEIRO, Pedro Henrique Godoy Gandia; PRODÓCIMO, Elaine. Jogando com o circo. São Paulo: Fontoura, 2009.
BOLOGNESI, Mário Fernando. Palhaços. São Paulo: Ed Unesp; 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017.
COLL, César; POZO, Juan Ignacio; SARABIA, Bernabé; VALLS, Enric. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda., 1998.
DAMÁSIO, António. O mistério da consciência: do corpo e das emoções do conhecimento de si. Tradução de Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
FERREIRA, Diego Leandro; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; SILVA, Erminia. Segurança no circo: questão de prioridade. Jundiaí - SP: Fontoura, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GALLO, Fabio Dal. Escola Picolino: o circo social e a arte-educação. São Paulo: Perspectiva; Salvador: PPGAC/UFBA, 2018.
GONSALVES, Elisa. Educação e emoções. Campinas, SP: Alínea, 2015.
KRAMER. Sônia. A infância e sua singularidade. In: BRASIL. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de 6 anos de idade. Brasília - DF: Ministério da Educação; FNDE, 2006. p. 19-21.
MACEDO, Cristina Alves. Educação no circo: crianças e adolescentes no contexto itinerante. Salvador: Quarteto, 2008.
MENDES, Simone de Fátima Alves; LARANJEIRA, Carolina Dias. Brincadeira só se aprende brincando: Arte Circense na formação (de base e continuada) de professores. Fazer pensar e ensinar artes cênicas: Epistemologias do extremo leste do Brasil. Campinas - SP: Papirus, 2021.
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. In: Educação e Pesquisa, v. 36, n. 2, 2010. p. 631-643.
SILVA, Ermínia; ABREU, Luís Alberto de. Respeitável público... o circo em cena. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Estudos da infância e sociedade contemporânea: desafios conceptuais. In: O Social em Questão, n. 21, 2009. p. 15-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.