Ensino de cinema
relatos de uma pesquisa participante
DOI:
https://doi.org/10.5965/2358092525252021067Keywords:
Cinema and Education. School Context. Pedagogy of Creation.Abstract
In this research, we investigate the possibilities of teaching cinema in the school, especially in a practical perspective, from a experience of creation by the students. For this, we use the concept of creation pedagogy, a term proposed by Alain Bergala (2008), a scholar of cinema teaching in schools. We applied the theories covered in a course offered to public school students in Recife. It had a practical character, where students had the opportunity to produce their own films. The results obtained in this experience, while showing us interesting and enriching possibilities, alerted us to some problems existing in the implementation of differentiated projects in the school. In spite of this, we concluded that it is possible and necessary to teach cinema at school, above all, based on a pedagogy that emerged in the creation, experimentation, and realization of audiovisual projects by students.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2010.
BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008.
BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 1980.
CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2013.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo, SP: Atlas, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.