BODIES IN URBAN PERFORMANCE MOVEMENTS
DOI:
https://doi.org/10.5965/2358092525252021232Keywords:
Gender Notions and Theories, Nefarious Male Virility, Urban PerformanceAbstract
Through this article, it was intended to discuss about gender theories and notions, starting from the perspective of the american thinker Judith Butler (1990a; 2019b), of how patriarchal structures are strongly reproduced in a social context, especially by individuals who are imprisoned by standards culturally imposed by compulsory heteronormativity. Considering these passing rituals (GENNEP, 2011) and life crisis rituals (TURNER, 2005), the artist-researcher, proponent of this communication, in partnership with the Research and Extension Group CRUOR Arte Contemporânea of XXXX and men free themselves, it took to the streets a manifesto to contest those already solid structures. In this way, a tripod for interlocution between gender notions, behavior patterns and urban performance acts in corality is erected.
Downloads
References
BUTLER, Judith. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. In: (Ed) CASE, Sue-Ellen. Performing Feminisms, Feminist Critical Theory and Theatre. Baltimore: The John Hopkins Press: 1990a.
BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade / 17. Ed. Judith Butler, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019b.
COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.
DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. São Paulo: n-1 edições, 2016.
GENNEP, Arnold van. Os Ritos de Passagem. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 2011.
MEDEIROS, Maria Beatriz de. Aisthesis: estética, comunicação e comunidades. Chapecó: Argos, 2005.
NUNES, João Vítor Ferreira. A força e a chuva feminina em um sertão bem masculino: imersão performática nos ritos de passagem de Bia Mulato pela mitodologia em arte / João Vítor Ferreira Nunes. – 245 f.: il. (Dissertação de Mestrado no PPGArC da UFRN), 2019a.
NUNES, João Vítor Ferreira. Dança Diaspórica: (des)ocupações como elemento de interação. In: Revista NUPEART. DOI: https://doi.org/10.5965/2358092521222019117, Florianópolis (SC): UDESC. Nº 22, p. 117-132, 2019b.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? Revista: O Percevejo, Tradução Dandara, Rio de Janeiro: UNI-RIO, ano 11, 2003.
TURNER, Victor. Floresta de Símbolos: aspectos do ritual Ndembu. Niterói, RJ, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.