Affective repurposing: A procedural conversation between texts, materials, and creations in the poetics of Image and place in the creative process of Peepshow Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034702302024223

Keywords:

animated theater, peepshow theater, creative process, affective repurposing

Abstract

Abstract: This scribbled procedure is a documentary record of the time and academic place in the journey of a doll artist in the creation of his poetics. In the whirlwind in which this process was established, cutting, pasting, superimposing, copying, tearing, mixing and resorting to everything that your eyes observe, your touch identifies and your senses absorb, becomes a fundamental procedure in the search for the creation of a poetic based on affective reuse. Intertwining of contents with the intention of a practice, lived, experienced and elaborated simultaneously in the time and space of this academic process, based on the coexistence and approximations of the theoretical and practical framework of Animation Theater and the poetry of Manoel de Barros with poetic devices of the image, serving as inducers of an artistic practice with Teatro de Caixa (Lambe-lambe), giving indications on what we call material and immaterial affective reuse for the creation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anibal José Pacha Correia, Federal University of Para

Anibal Pacha, Possui graduação em Engenharia Civil (UFPA-1982) e mestrado no Programa de Pós-
Graduação em Artes (UFPA-2016). É docente da Universidade Federal do Pará (2011), locado no Instituto de Ciências da Arte - Escola de Teatro e Dança - UFPA. Sua trajetória artística se configura principalmente nos seguintes temas: teatro de animação (direção, ator-manipulador e bonequeiro); teatro (direção, cenografia, figurino e adereços); vídeo e cinema (direção, direção de imagem, direção de arte e figurino); televisão (programa infantil Catalendas, da Tv Cultura do Pará, com o In Bust Teatro com Bonecos, na função de direção de arte, bonequeiro, cenógrafo e intérprete) e artes plásticas (quatro exposições individuais e duas coletivas).

References

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: a segunda infância. São Paulo: editora Planeta do Brasil. 2006.

CORREIA, Anibal José Pacha. Pequenas histórias para pequenos grandes mundos de uma meninagem arteira – exercícios e experimentações para o teatro de animação. Curitiba: editora CRV, 2019.

COSTA, Felisberto Sabino da. A poética do ser e não ser procedimentos dramatúrgicos do teatro de animação. São Paulo: editora da Universidade de São Paulo, 2016.

FERNANDO, Edson. A caixa como objeto performático: intervenção poética proposta pelo Coletivo de Animadores de Caixa. Revista Anima: Festim, n. 7, 2018, p. 20-29. Disponível em: https://festim.art.br/. Acesso em 27 jun. 2024.

GORGATI, Roberto Gorgati. O Teatro Lambe-lambe e as narrativas da distância. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 08, p. 208–221, 2018. DOI: 10.5965/2595034701082011208. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701082011208. Acesso em: 27 jun. 2024.

Published

2024-10-30

How to Cite

CORREIA, Anibal José Pacha. Affective repurposing: A procedural conversation between texts, materials, and creations in the poetics of Image and place in the creative process of Peepshow Theater. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 2, n. 30, p. 223–237, 2024. DOI: 10.5965/2595034702302024223. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/25775. Acesso em: 23 nov. 2024.