Logic and Politics of the Object in Puppet Theaters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701292024025

Keywords:

philosophy, puppet theater, theater, theater of objects

Abstract

The article analyzes the issue of the animated object based on the relationship it establishes with the subject who animates it and with the public. To do so, it develops a philosophical reflection on how and why the object brings meanings to the theatrical scene. Throughout the writing, concepts are evoked relevant to Plato, Husserl, Kant and Aristotle, among other philosophers and artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Philippe Choulet, University of Strasbourg

Professor Honorário (Professor Associado) de Filosofia em Estrasburgo (França) e Professor de História da Arte na École Émile Cohl, Lyon. Conferencista no Festival Mundial de Teatro de Marionetes, em Charleville-Mézières. Publicou, entre outros: La bonne École, 2 vol., com Ph. Rivière (Champ Vallon), L’idiot musical, Glenn Gould, existence et contrepoint, com A. Hirt (Kimé), Nietzsche, l’art et la vie, com H. Nancy (Félin), Méthodologie philosophique, com D. Folscheid e J.J. Wunenburger (P.U.F.).

Paulo César Balardim Borges, Santa Catarina State University

Professor Adjunto na área de Prática Teatral - Teatro de Animação, no Departamento de Artes Cênicas e no Programa de Pós-Graduação em Teatro do Centro de Artes - CEART da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Doutor em Artes Cênicas (PPGT / UDESC), Mestre em Artes Cênicas (PPGAC / UFRGS), licenciado em Letras - Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (ULBRA). Atuou como diretor, ator e cenógrafo da companhia teatral Caixa do Elefante Teatro de Bonecos, entre 1991 e 2016. Foi Presidente da AGTB - Associação Gaúcha de Teatro de Bonecos nos anos de 2002 e 2003. Experiência na área de Artes, com ênfase em Teatro, atuando principalmente nos seguintes temas: Artes Cênicas, Comunicação, Programas Televisivos e Teatro de Animação.

References

ARAGON, Louis. Henri Matisse, roman. Paris: Gallimard, 1998.

BERNHARD, Thomas. Un enfant. Coll. Biblos. Paris: Gallimard, 1990.

CAILLOIS, Roger. Les jeux et les hommes, le masque et le vertige. Paris: Gallimard, 1958.

CHOULET, Philippe. La marionnette, instrument d'optique de la condition humaine: l'automate spirituel. In: Les scènes philosophiques de la marionnette. Collectif dirigé par BEAUCHAMP,

H., GARCIN-MARROU, F., NOGUES, J. et HAESEBROECK, E. Van. Paris: Editions L'entretemps / Institut international de la Marionnette, 2016.

KANT, Emmanuel. Critique de la faculté de juger, Paris: Éditions Flammarion, 2015.

LEBENSZTEJN, J.-C. Les textes du peintre, Revue Critique, mai 1974, n° 324, p. 404.

MATISSE, Henri. Ecrits et propos sur l'art. Paris: Hermann, 1983.

PASCAL, Blaise. Pensées. Paris: Edition de Gérard Ferreyrolles, 2000.

_______________. Trois Discours sur la condition des Grands. Paris: Editions Mille et une Nuits, 2009.

PLATON. Les Lois. Paris: Gallimard, 1997.

PONGE, Francis. Le parti-pris des choses, “Le cageot”, Paris: Gallimard, coll. Poésie, 1980.

PROUST, Marcel. Le Temps retrouvé. Paris: Gallimard, 1927-2014.

SCHLEMMER, Oskar. Lettres et journaux. Paris: Carta Blanca éd., 2014.

_________________. L'homme et la figure d'art. Collectif dirigé par C. Rousier. França: Centre National de la Danse, 2001.

_________________. Théâtre et abstraction. Lausanne: L'âge d'homme, 1978.

Published

2024-05-10

How to Cite

CHOULET, Philippe; BORGES, Paulo César Balardim. Logic and Politics of the Object in Puppet Theaters. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 29, p. 25–47, 2024. DOI: 10.5965/2595034701292024025. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/25503. Acesso em: 21 nov. 2024.