The Mask Game in Candomblé as a guide for scenic scripture strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701282023181

Keywords:

Candomblé, Physical Theater, mask, dramatic composition, playful strategies, physical theater

Abstract

The present article is a revisit of the doctoral research where I researched the games of Máscara in Candomblé in order to produce strategies of physical compositions for the contemporary scene. From the perspective of Encruzilhada, I crossed the perception of these Mask games with the methodology of Jacques Lecoq and other directors of the Western Theater. Based on a methodological triad that encompasses bibliographical research, field research and scenic laboratory, this article presents some of the strategies that were developed during the doctorate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alisson Araújo de Almeida, University of Brasília

Doutor em Esthétique, Sciences et Technologie des Arts (spécialité Théâtre et Danse - Ethnoscénologie) - (2014/2018), pela Université Paris 8, com cotutela na Universidade Federal da Bahia, onde tornou-se doutor em Artes Cênicas. Mestre em Artes pela Universidade de Brasília - UnB - (2011/2013). Graduado em Educação Artística - Licenciatura em Artes Cênicas pela mesma instituição - (2000-2004). Possui formação no Laboratoire d'Étude du Mouvement (LEM) na École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq. Diretor, dramaturgo, professor, dançarino e ator, suas principais áreas de atuação e interesse são: humor, máscara, direção e interpretação teatral, dramaturgia, teatro, dança e educação. Dirigiu e atuou em vários espetáculos de teatro e dança em Brasília e realizou colaborações artísticas em trabalhos em Paris, França.

References

AMARAL Rita, Xirê! O modo de crer e de viver no Candomblé, EDUC & Pallas Editora, Rio de Janeiro, 2002.

ARAUJO DE ALMEIDA, Alisson, Les Jeux des Masques au sein du Candomblé, Dramaturgie de la Fête dans l’Espace. Tese de doutorado, Université Paris 8, Paris-Saint-Denis, 2018.

BARRETO, Marcos; NOGUEIRA, Renato. Infancialização, ubuntu e teko porã: elementos gerais para educação e ética afroperspectivas. Rio de Janeiro: Revista Childhood&Philosophy, v. 4, n. 31, 2018.

DECROUX Étienne, L’interview imaginaire ou les « dit » d’Étienne Decroux, mis en forme par Patrick Pezin. dans DECROUX, Étienne, Mime corporel, textes, études et témoignages, sous la direction dePatrick PEZIN, coll. « Les voies de l’acteur », L’Entretemps, Montpellier, 2003.

DUSIGNE Jean-François, Les Passeurs d’expérience. ARTA, école internationale de l’acteur, Théâtrales/ARTA, Montreuil-sous-Bois, 2008.

DUVIGNAUD, Jean. Fêtes et Civilisations. Suivi de La Fête Aujourd’hui. Weber, ACTES SUD, Paris, 1991.

ELIADE Mircea. Aspects du mythes. Gallimard, Paris,1963.

LECOQ Jaques, « Rôle du masque dans la formation de l’acteur, dans Le masque. Du rite au théâtre, textes réunis et présentés par Odette ASLANet Denis BABLET, éd. CNRS, Paris, 1999.

KANZELUMUKA, Franciane Salgado de Paula, ATO: fundamentos de feitura para danças negras teatrais, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes – Campus São Paulo, São Paulo, 2023.

MANHAES Juliana Bittencourt, Memórias de um Corpo Brincante : A Brincadeira do Cazumba no Bumba-Boi Maranhense, Uni-RIo, Rio de Janeiro, 2009.

MARTINS, Leda Maria, Performances da oralitura: corpo, lugar da memória, em Letras, Revista do Programa de Pós Graduação em Letras Universidade Federal de Santa Maria, n. 26, 2003, p. 63-81.

POLICE, Gérard. La Fête Noire au Brésil. L’Afro-Brésilien et ses Doubles, L’Harmattan, Paris, 1996.

SANTOS Eufrazia Cristina Menezes, RELIGIÃO E ESPETÁCULO : Análise da dimensão espetacular das festas públicas do candomblé, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

SCHECHNER Richard, “Treinamento Intercultural”. em A arte secreta do ator – Dicionário de antropologia teatral, textes réunis et présentés par Eugenio BARBA; Nicolas SAVARESE, Ed. da UNICAMP/HUCITEC, Campinas, 1995.

Published

2023-10-27

How to Cite

ALMEIDA, Alisson Araújo de. The Mask Game in Candomblé as a guide for scenic scripture strategies. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 28, p. 181–202, 2023. DOI: 10.5965/2595034701282023181. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/24217. Acesso em: 22 nov. 2024.