The comic in Lecoq’s pedagogy: exercise with larval masks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701262022050

Keywords:

Jacques Lecoq, theatre pedagogy, comic, larval mask, acting

Abstract

The article proposes to analyze ways in which Jacques Lecoq's (1921-1999) pedagogy works with the comic. To do so, we took an improvisation exercise with larval masks carried out at his school, from which we established relationships with some characteristics of comedy according to Henri Bergson (1859-1941). I emphasize technical aspects learned in the first year of Lecoq's school, when principles of play and theatrical creation based on the body and improvisation are developed, tracing possible connections of these practices with the production of the comic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Müller Sachs, Federal University of Rio Grande do Sul

Cláudia é Professora Adjunta no Departamento de Arte Dramática da UFRGS. Doutorado e Mestrado em Teatro na UDESC. Estudou na École Internacional de Thèatre Jacques Lecoq (1992/93). Realizou pesquisa pós-doc como bolsista PNPD no PPGAC - Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da UFRGS. Coordenadora do curso de teatro na UFRGS de 2018 a 2020. Atualmente pesquisa a linguagem das máscaras cênicas.

References

BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BROCHADO, I. Só posso passar à frente o que me afeta, o que conheço. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 2, n. 21, p. 458-476, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034702212019458. Acesso em: 6 mar. 2023.

EVANS, Mark; KEMP, Rick, editors. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016.

FREIXE, Guy. A improvisação e o jogo com máscara na formação do ator. Revista Cena, Porto Alegre, n. 23, p. 184-193, set./dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/70441/44819. Acesso em: 18 jul. 2022.

FREIXE, Guy. As utopias da máscara nas cenas europeias do século XX. Montpellier: l’Entretemps, 2010.

FREIXE, Guy. La filiation Copeau, Lecoq, Mnouchkine: une lignée théâtrale du jeu de l’acteur. Paris: Entretemps, 2014.

FUCHS, Ana Carolina Müller. O sorriso da palhaça: Pedagogias do riso e do risível. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/218425. Acesso em: 6 mar. 2023.

FUSETTI, Giovanni. Commedia dell’arte e comedie humaine. In: EVANS, Mark; KEMP, Rick, editors. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016. p.142-149.

LECOQ, Jacques. Le théâtre du geste: mimes et acteurs. Paris: Bordas, 1987.

LECOQ, Jacques. Le corps poétique: un enseigment de la créacion théâtrale. Paris: Actes Sud-Papiers: ANRT, 1997.

LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. 2. ed. São Paulo: Edições Sesc, 2021.

MELO, Sérgio Nunes. A abordagem atorial de Lecoq: um vocabulário completo e universal para todos os idiomas performativos. Mimus – Revista Online de Mímica e Teatro Físico, Salvador, v. 2, n. 4, p. 29-40, 2012. Disponível em: https://mimus.com.br/revista-mimus/n-4/4-05melo.pdf. Acesso em: 17 jul. 2022.

MURPHY, Maiya. Language and the body. In: EVANS, Mark; KEMP, Rick, editors. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016. p. 260-267.

MURRAY, Simon. Jacques Lecoq. London: Routledge, 2003.

PASTORINO, Gloria. The body voice of satire: Jacques Lecog and Dario Fo. In: The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London: Routledge, 2016. p. 87- 95.

PRETTE, Nailanita. Os Sete Níveis de Jacques Lecoq: um estudo performativo e conceitual. 2021. Dissertação (Mestrado em artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/39615. Acesso em: 6 mar. 2023.

ROY, Jean-Noël, CARASSO, Jean-Gabriel. Les deux voyages de Jacques Lecoq. Paris: La Septe Arte: On line Productions: ANRAT, 1999. 1 DVD (46 min).

SACHS, Cláudia Müller. A metodologia de Jacques Lecoq: estudo conceitual. 2004. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade Estadual de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000078/00007820.pdf. Acesso em: 6 mar. 2023.

SACHS, Cláudia Müller. A imaginação é um músculo: a contribuição de Lecoq para o trabalho do ator. 2013. 224 p. Tese (Doutorado) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Programa de Pós-Graduação em Teatro, Florianópolis, 2013 Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000075/0000757a.pdf. Acesso em: 6 mar. 2023.

SACHS, Cláudia Müller. Bachelard, Jousse and Lecoq. In: EVANS, Mark; KEMP, Rick. The Routledge Companion to Jacques Lecoq. London; New York: Routledge, 2016. p. 51-58.

SACHS, C. M. Máscaras Larvárias online: : desafios pedagógicos. Revista Brasileira de Estudos da Presença, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 1–25, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/118960. Acesso em: 6 mar. 2023.

SCHEFFLER, Ismael. O laboratório de estudo de movimento e o percurso de formação de Jacques Lecoq. 591 f. Tese (Doutorado em Teatro) – Programa de Pós-Graduação em Teatro, Universidade Estadual de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/00006e/00006e55.pdf. Acesso em: 6 mar. 2023.

Published

2022-09-03

How to Cite

SACHS, Cláudia Müller. The comic in Lecoq’s pedagogy: exercise with larval masks. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 050–069, 2022. DOI: 10.5965/2595034701262022050. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/22503. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O Riso e o grotesco no teatro de animação