Shadow and laughter: the comicality in the Shadow Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701262022168

Keywords:

Shadow theater, comicality, shadow, laugh

Abstract

This study aims to instigate discussions about the relationship between Shadow Theater and comicality. We identified, from the analysis of scenes, shows and performances of/with shadows produced in the last four decades in our country, that there are few Shadow Theater experiences based on derision. Would the shadow or laughter be opposite phenomena? To reflect on such questioning, we initially discuss artistic experiences of Shadow Theater in Brazil and in the world that present links or are based on comicality and then we list some hypotheses that would justify why the relationship between shadow and laughter is little explored in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Welerson Freitas Filho, Santa Catarina State University

Ator, professor e doutorando em Teatro pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas Centro de Artes - CEART da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Desenvolve práticas e pesquisas em Teatro de Máscaras, palhaçaria, mímica e Teatro de Sombras, com foco no trabalho de atuação, formação e treinamento do ator e da atriz. 

References

AGRAFIOTIS, Thomas. A.; PAPAGEORGIOU, Ioanna. Discurso e Voz nas Apresentações Cômicas do Tradicional Teatro de Sombras Grego de Karaghiozis. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 19, p. 181-211, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701192018181. Acesso em: 22 jul. 2022.

AND, Metin. Aspectos e funções do teatro de sombras turco. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 09, p. 116-127, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701092012116 . Acesso em: 22 jul. 2022.

BADIOU, Maryse. Las sombras en la duplicidad del ser o no ser: una visión del mundo. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 9, p. 44-73, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701092012044. Acesso em: 22 jul. 2022.

BELL, John. Strings, Hands, Shadows: a modern puppet history. Detroit: The Detroit Institute of Arts, 2000.

BELTRAME, Valmor. Teatro de Sombras: técnica e linguagem. Florianópolis: UDESC, 2005.

BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre o significado do cômico. São Paulo: Edipro, 2018.

CASATI, Roberto. A descoberta da sombra: de Platão a Galileu – a história de um enigma que fascinou grandes mentes da humanidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

HEMMET, Christine. Un théâtre d’ombres vivant: le nang talung, expression du quotidien villageois du sud de la Thaïlande. In: DAMIANAKOS, Stathis (org.). Theatres D’ombres: tradition et modernité. Paris: L’Harmattan, p. 43-71, 1986.

INDEPENDENT OBSERVER. Independent observer, 2019. Semar, the most Indonesian wayang figure: his role and meaning. Disponível em: https://observerid.com/semar-the-most-indonesian-wayang-figure-his-role-and-meaning. Acesso em: 28 mai. 2022.

OLIVEIRA, Fabiana Lazzari de. Da prática pedagógica à atuação no teatro de Sombras: um caminho na busca do corpo-sombra. 2018. 288 f. Tese (Doutorado em Teatro) – Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

REINEGER, Lotte. Shadow puppets, shadow theatres and shadow films. Boston: Plays, 1970.

SEARS, Laurie. Shadows of Empire: colonial discourse and javanese tales. Durham and London: Duke Unversity Press, 1996.

SOUZA, Alex de. Só, Mas Bem Acompanhado: Atuação solo e animação de bonecos à vista do público. 2011. 172f. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Universidade do Estado de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Teatro, Florianópolis, 2011.

TESSARI, Roberto. Commedia dell’Arte e rituais não cristãos. In: AGLAE BRONDANI, Joice (org). Scambio dell’arte: Commedia dell’arte e Cavalo Marinho. Salvador: Teatro-Máscara-Ritual – Interculturalidades, p. 43-62, 2013.

VEROTEATRO. Veroteatro, 2022. Teatro de sombras. Disponível em: http://veroteatro.com/teatrodesombras. Acesso em: 28 mai. 2022.

VIVEIROS DE CASTRO, Alice. O elogia da bobagem: palhaços no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Editora Família Bastos, 2005.

Published

2022-09-03

How to Cite

FREITAS FILHO, Welerson. Shadow and laughter: the comicality in the Shadow Theater. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 168–184, 2022. DOI: 10.5965/2595034701262022168. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/22178. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O Riso e o grotesco no teatro de animação