Count Ernesto Patrizio de Castiglione and his companies: the italian presence in shadow theatre in 19th-century Brazil.
DOI:
https://doi.org/10.5965/259503470131202505Keywords:
Shadow Theatre; Count Ernesto Patrizio; 19th-century BrazilAbstract
This text aims to examine the activities of Count Ernesto Patrizio and his companies in 19th-century Brazil, highlighting his significant contribution to the dissemination of early shadow theatre practices in the country. Drawing on primary sources such as newspapers and performance programs, the study traces the artist's four visits to Brazil between 1875 and 1887, emphasizing his use of shadows, magic lanterns, illusionism, and other theatrical devices. By contextualizing these practices within the theatrical landscape of the time, the article seeks not only to map Patrizio’s journey through Brazil but also to shed light on the early development of shadow theatre in the country, contributing to the reconstruction of a largely unexplored chapter in its history.
Downloads
References
A FOLHA NOVA. Rio de Janeiro, ano 2, nº 319, p. 2, 8 de out. 1883.
AISENBERG, Alicia. El sistema misceláneo de representácion en los géneros populares: sainete y cine sonoro argentinos. 2008. 486f. Tese (Doctorado en Artes) – Facultad de Filosofia y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2008.
A REFORMA. Porto Alegre, ano 15, n. 185, p. 3, 19 set. 1883.
A REGENERAÇÃO: orgam do Partido Liberal. Desterro, ano 12, n. 41, 30 de mai. 1880.
A PROVINCIA: Orgão do Partido Liberal. Recife, ano 4, n. 683, p. 4, 18 de set. 1875.
AZEVEDO, Arthur; SAMPAIO, Moreira. O Mandarim – Revista-comica de 1883. Rio de Janeiro: Augusto dos Anjos, 1884. 64 p.
CORREIO PAULISTANO. São Paulo, ano 30, n. 81610, p. 3, 9 de nov. 1883.
______. São Paulo, ano 27, n. 7098, p. 4, 29 de jul. 1880a.
______. São Paulo, ano 27, n. 7096, p. 4, 13 de jun. 1880b.
DIARIO DE NOTÍCIAS. Rio de Janeiro, ano 2, n. 509, p. 1, 30 de out. 1886a.
_______. Rio de Janeiro, ano 2, n. 561, p. 1, 21 de dez. 1886b.
_______. Rio de Janeiro, ano 2, n. 549, p. 1, 9 de dez. 1886c.
DIARIO DE PERNAMBUCO. Recife, ano 62, n. 206, p. 4, 8 de set. 1886.
______. Recife, ano 56, n. 215, p. 1, 18 de set. 1880.
______. Recife, ano 51, n. 207, p. 4, 10 de set. 1875.
DIARIO DO MARANHÃO. São Luiz, ano 27, n. 3891, p. 3, 20 de ago. 1886.
DIARIO DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, ano 58, n. 298, p. 2, 29 de out. 1875.
EL PERU ILUSTRADO. Lima, ano 2, n. 69, p. 20, 1 de set, 1888.
EVRARD, C. Estudos Scientificos – A Phantasmagoria. In: Museo Universal: Jornal das Familias Brazileiras. Rio de Janeiro, 1838. Ano 2, no 47. p. 375-376.
FIGUIER, LOUIS. Sciencia: physica no theatro – espectros vivos. In: Diario do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, ano 47, no 23, p. 2-3, 26 jan. 1867.
FREITAS FILHO, Welerson. A Sombra e o Risível: a comicidade no Teatro de Sombras brasileiro. 2025. 327 f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Centro de Artes, Design e Moda, Universidade do Estado de Santa Catarina, 2025.
GAZETA DA BAHIA. Salvador, ano 2, n. 198, 4 de set. 1880.
GAZETA DA TARDE. Rio de Janeiro, ano 7, n. 249, p. 2, 29 de out. 1886.
______. Rio de Janeiro, ano 1, n. 38, 21 de ago. 1880.
GAZETA DE NOTICIAS. Rio de Janeiro, ano 1, n. 109, 19 de nov. 1875.
______. Rio de Janeiro, ano 6, n. 162, p. 8, 13 de jun. 1880.
JORNAL DA TARDE: publicação diaria. São Paulo, ano 2, n. 255, p. 4, 22 de jul. 1880.
JORNAL DO RECIFE. Recife, ano 29, nº 205, p. 3, 7 set. 1886.
JORNAL DO RECIFE. Uma notabilidade artistica. Recife, ano 18, n. 205, p. 1, 9 de set.1875a.
______. Recife, ano 18, n. 211, p. 4, 16 de set.1875b.
______. Recife, ano 18, n. 213, p. 1, 18 de set.1875c.
MERCANTIL. Porto Alegre, ano 10, n. 190, p. 2, 20 de set. 1883.
O PHAROL. Juiz de Fora, ano 20, n. 270, p. 1, 21 de nov, 1886.
O FLUMINSNE. Nictheroy, ano 6, n. 847, p. 1, 24 de out. 1883.
O LIBERAL DO PARA: órgão do partido liberal. Belem, ano 16, n. 159, p. 2, 18 de jul. 1886.
O MERCANTIL. Petropolis, ano 27, n. 71, p. 1, 19 de set. 1883.
O PAIZ: orgão especial do commercio. São Luiz, ano 22, n. 46, p. 3, 24 de fev. 1884.
PENNA E LAPIS. Ernesto Patrizio. Rio de Janeiro, ano 1, n. 4, p. 14, 1880.
PFEIL, Antonio Jesus. O cinematógrafo no Rio Grande do Sul no século XIX. Canoas: edição do autor, 1999.
TRUSZ, Alice Dubina. Entre lanternas mágicas e cinematógrafos: as origens do espetáculo cinematográfico em Porto Alegre 1861 – 1908. 2008. 421 f. Tese (Doutorado em História) Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The readers are free to transfer, print and use the articles published in the Magazine, as long as there’s explicit mention to the author(s) and to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and there are no changes on the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and the Magazine. In submitting an article to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and have it approved, the author(s) agree to give away, without payments, the following rights to the Magazine: first publishing rights and the license for the Magazine to redistribute this article and its metadata to index and reference services that the editors consider appropriate.
The articles whose author(s) are identified represent the author’s point of view and not the official position of Móin-Móin Magazine. The author(s) commit to always mention the publication in the following way when publishing work in reference to the article published in Móin-Móin Magazine:
“This article was originally published by Móin-Móin Magazine volume (insert the volume), number (insert the number), in the year of (insert year) and can be accessed on: http://www.revistas.udesc.br/index.php/móin"
Plagiarism in any way constitutes an unethical publishing behavior and is unacceptable. Móin-Móin Magazine holds the right to use software or other plagiarism tracking methods to scan the submitted works.
This journal uses Creative Commons Attribution Licence– (CC BY 4.0).