“The Giant and the Dragon” - a street theatre play with giant puppets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034702252021090

Keywords:

Animation Theatre, Expression Materials, recycling, resignification, reuse

Abstract

 This paper comes from research developed between 2011 and 2013 in the undergraduate course in Drama at the Federal University of Ouro Preto (UFOP), State of Minas Gerais, Brazil. Through the discipline "Scenic Creation Workshop A” oriented by Animation Theatre studies, the giant puppets street play O Gigante e o Dragão (The Giant and the Dragon) came about. Here, the main goal is to present the research and the processes that permeated the creation, the making and the theatrical experiment of this play and, above all, highlight how powerful it is to recycle, reuse and re-signify various materials, aiming at the creation of expressive languages.

Keywords: Animation Theatre; Expression Materials; recycling; resignification; reuse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Ducato, Universidade Federal de Minas Gerais

Daniel Ducato é Artista Visual e Cênico. Atua e desenvolve pesquisas relacionadas aos espaços de uso não convencional (Ocupação Cênica e Coabitação Teatral), Escultura, Cenografia, Direção de Arte em audiovisuais e em Teatro, Caracterização Cênica, Figurinos, Máscaras, Maquiagem e Bonecos para espetáculos teatrais e outras mídias. Possui Mestrado em Artes Cênicas - UFOP (2016) e Graduação em Artes Visuais - UFMG (2005).

References

AMARAL, Ana Maria. O ator e seus duplos: máscaras, bonecos, objetos. São Paulo: Editora SENAC, 2002.

APOCALYPSE, Álvaro. Oficina de teatro de bonecos: um método como outros. Mamulengo, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Teatro de Bonecos (ABTB), v. 10, 1981.

BELTRAME,Valmor N. Animar o inanimado: a formação profissional no teatro de bonecos. 2001. Tese (Doutorado em Teatro) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

CARREIRA, André Luiz Antunes Netto. Teatro de invasão: redefinindo a ordem da cidade. In: LIMA, E. F. W. (Org.) Espaço e teatro: do edifício teatral à cidade como palco. Rio de Janeiro: 7 Letras/ FAPERJ, 2008.

CARREIRA, André Luiz Antunes Netto. Ambiente, fluxo, e dramaturgias da cidade: materiais do Teatro de Invasão. O Percevejo. Periódico do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas PPGAC. Rio de Janeiro: UNIRIO, vol. 1, fasc. 1, 2009.

CORDEIRO, Fábio. A Coralidade na Cena Contemporânea Brasileira. Cadernos Virtuais de Pesquisa em Artes Cênicas, Rio de Janeiro: UNIRIO, 2009. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/pesqcenicas/article/view/721/661 Acesso em: 15 Out. 2012.

MÉGEVAND, M.; BAUMGÄRTEL, T. S.; FALEIRO, T. J. R. Coralidade. Urdimento, Florianópolis: v. 1, n. 20, p. 037-039, 2013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101202013037/2763 Acesso em: 22 Set. 2013.

ROMAGNOLLI, L. E.; MUNIZ, M. de L. Teatro como acontecimento convival: uma entrevista com Jorge Dubatti. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 251 - 261, 2014. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102232014251 Acesso em: 20 Jul. 2016.

Published

2021-12-18

How to Cite

DUCATO, Daniel. “The Giant and the Dragon” - a street theatre play with giant puppets. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 2, n. 25, p. 90–106, 2021. DOI: 10.5965/2595034702252021090. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/20973. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos fora do Dossier Temático