Artistic and Pedagogical Processes for Animation Theater in Cyberspace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701242021168

Keywords:

artistic and pedagogical processes, animation theater, cyberspace

Abstract

This text presents a sharing of experiences and theoretical-practical questions about artistic and pedagogical processes for animation theater in cyberspace, developed both in the conventional pedagogical environment (Animation Theater discipline at Faculdade de Artes do Paraná, from Universidade Estadual do Paraná FAP-UNESPAR - Paraná State University), and at Cia Laica de Teatro, in which I work as a director. For such, the approach divides and sequentially presents the actions, in a modality with the aim of systematizing the procedures.

This text presents a sharing of experiences and theoretical-practical questions about artistic and pedagogical processes for animation theater in cyberspace, developed both in the conventional pedagogical environment (Animation Theater discipline at Faculdade de Artes do Paraná, from Universidade Estadual do Paraná FAP-UNESPAR - Paraná State University), and at Cia Laica de Teatro, in which I work as a director. For such, the approach divides and sequentially presents the actions, in a modality with the aim of systematizing the procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Henrique Nunes Medeiros

Diretor de teatro, pesquisador em dramaturgia visual e animação; Doutor em Artes pela ECA-USP, com pesquisa interdisciplinar em teatro e cinema; Mestre em Teatro pela UDESC; Tem pós-doutoramento em Artes Cênicas pela USP, com pesquisa em História, técnica e estética do teatro de animação na televisão e no cinema brasileiros. É professor da FAP/UNESPAR.

References

DENIS, Sébastien. O cinema de animação. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2010.

DUBATTI, Jorge. A pandemia revelou o poder do convívio. [Entrevista concedida a] Márcio Bastos. Revista Continente. Pernambuco, Edição 240. Disponível em: https://revistacontinente.com.br/edicoes/240/ra-pandemia-revelou-o-poder-do-convivior. 01, dez. 2020.

DUBATTI, Jorge. O Teatro dos Mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Tradução de Sérgio Molina - São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2016.

HEGGEN, C. Sujeito - objeto: entrevistas e negociações. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 06, p. 044-061, 2018.

LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia da criação teatral. Trad.: Marcelo

Gomes. São Paulo: SENAC São Paulo; SESC SP, 2010.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas e pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2008.

Published

2021-08-17

How to Cite

MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes. Artistic and Pedagogical Processes for Animation Theater in Cyberspace. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 24, p. 168–189, 2021. DOI: 10.5965/2595034701242021168. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/20621. Acesso em: 17 jul. 2024.