Continuing Training in Sexually Transmitted Infections: The contributions of Educommunication in Health
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723826602025279Keywords:
continuing education, professional education, digital competence, educational technology, health educationAbstract
The use of digital information and communication technologies has become essential in training professionals from different areas. Media and technological spaces have gained significant prominence in education, including health education, allowing integration with daily practice. In this way, we developed an educommunicative product for continued training in Sexually Transmitted Infections (STIs) and Combined Prevention called "InformaAção", in the online format (distance learning). In this study, the objective was to evaluate the contribution of the course to knowledge in STIs. Therefore, we carried out a cross-sectional, qualitative study with a descriptive focus. Thirty health professionals, predominantly female, were linked to the Unified Health System (SUS) of both sexes and participated in nursing technicians and nursing. Continuing training on STI was a pioneering initiative for some people participating in the course. The final analysis showed positive results in the knowledge acquired in STI. Post-test correct answers scores increased (77.3%) compared to the pre-test (72.2%). After completion, all participants (100%) agreed to recommend this course to others, and most (90%) stated they would take a course in this format again. The distance learning proposal combined with educommunication proved to be a possible approach to developing continuing training in STI, depending on the learning results, participant satisfaction, intention to take more courses in the same format, and to deepen knowledge on the proposed topic.
Downloads
References
ALASTOR, Enrique; GUILÉN-GÁMEZ, Francisco David; RUIZ-PALMERO, Julio. Competencia digital del futuro docente de educación infantil y primaria: un estudio por comparaciones múltiples. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, Extremadura, Espanha, v. 23, n. 1, p. 9-24, 2024. DOI: 10.17398/1695-288X.23.1.9. Disponível em: https://relatec.unex.es/index.php/relatec/article/view/4810. Acesso em: 16 abr. 2024.
BAHIA, Ana Beatriz; DA SILVA, Andreza Regina Lopes. Modelo de produção de vídeo didático para EaD. RENOTE - Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre - RS, v. 15, n.1, p. 1-10, jul. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/75116/42556. Acesso em: 09 out 2023.
BRASIL. Resolução nº 196 de 10 de outubro de 1996. Dispõe sobre Diretrizes e Normas Regulamentadoras de Pesquisa envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União, Brasília, DF: Diário Oficial da União; Ministério da Saúde, [1996]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/1996/ res0196_10_10_1996.html. Acesso em: 09 out 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Guia prático para a execução de testes rápidos. Brasília, DF: Departamento de HIV/Aids, Tuberculose, Hepatites Virais e Infecções Sexualmente Transmissíveis, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/aids/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/2022/guia_pratico_execucao_de_testes_rapidos-1.pdf/view. Acesso em: 09 out 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. HIV e Aids: o que é. Brasília, DF: Departamento de HIV/Aids, Tuberculose, Hepatites Virais e Infecções Sexualmente Transmissíveis, 25 abr. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/aids/pt-br/assuntos/hiv-aids/o-que-e. Acesso em: 08 abr. 2024.
BRASIL. Portaria nº 77, de 12 de janeiro de 2012. Dispõe sobre a realização de testes rápidos, na Atenção Básica, para a detecção de HIV e sífilis, assim como testes rápidos para outros agravos, no âmbito da atenção pré-natal para gestantes e suas parcerias sexuais. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2012. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2012/prt0077_12_01_2012.html. Acesso em: 08 abr. 2024.
BRASIL. Guia orientador para a realização das capacitações para executores e multiplicadores em teste rápido para HIV e sífilis e aconselhamento em DST/Aids na atenção básica para gestantes. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_orientador_realizacao_hiv.pdf. Acesso em: 08 abr. 2024.
CAITANO, Alexandre Rodrigues et al. Massive health education through technological mediation: analyses and impacts on the syphilis epidemic in Brazil. Frontiers in Public Health, Londres, v. 10, p. 944213, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.944213. Acesso em: 08 abr. 2024.
CAR, Josip; CARLSTED T-DUKE, Jan; TUDOR CAR, Lorainne; POSADZKI, Pawel; WHITING, Penny; ZARY, Nabil; ATUN, Rifat; MAJEED, Azeem; CAMPBELL, James. Digital Education in Health Professions: The Need for Overarching Evidence Synthesis. Journal of Medical Internet Research, Toronto, ON, v. 21, n. 2, e12913, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.2196/12913. Acesso em: 08 abr. 2024.
CEVS-RS. Centro Estadual de Vigilância em Saúde do Rio Grande do Sul. Hepatites virais. Porto Alegre: CEVS-RS, 2024. Disponível em: https://www.cevs.rs.gov.br/hepatites-bc. Acesso em: 08 abr. 2024.
CRUTCHLEY, Rustin David et al. Design, implementation, and assessment approaches within an advanced human immunodeficiency virus (HIV) elective course. Journal of Pharmacy Practice, Thousand Oaks, CA, v. 36, n. 5, p. 1284-1293, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1177/08971900221108723. Acesso em: 08 abr. 2024.
FERLA, Alcindo Antônio. Um ensaio sobre a aprendizagem significativa no ensino da saúde: a interação com territórios complexos como dispositivo. Saberes Plurais Educação na Saúde, Porto Alegre, RS, v. 5, n. 2, p. 81-94, 2021. DOI: 10.54909/sp.v5i2.119022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/119022. Acesso em: 10 abr. 2024.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 19. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1999.
GOLINELLI, Davide et al. Adoption of digital technologies in health care during the COVID-19 pandemic: systematic review of early scientific literature. Journal of Medical Internet Research, Toronto, ON, v. 22, n. 11, e22280, 2020. Disponível em: DOI:10.2196/2228. Acesso em: 10 abr. 2024.
MACHADO, Maria Helena et al. Perfil da enfermagem no Brasil: relatório final: Brasil. In: MACHADO, Maria. Helena (coord.). Pesquisa Perfil da Enfermagem no Brasil. Rio de Janeiro: NERHUS - DAPS - ENSP/Fiocruz, 2017. v. 1. p. 109-119. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/perfilenfermagem/pdfs/relatoriofinal.pdf. Acesso em: 10 abr. 2024.
MACHADO, Willian et al. (org.). Grupos de pesquisa em ação: contribuições para o desenvolvimento da educação científica. Curitiba: Editora CRV, 2022. E-book. 240 p. Disponível em: https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/37073-grupos-de-pesquisa-em-acao-brcontribuicoes-para-o-desenvolvimento-da-educacao-cientifica. Acesso em: 09 out. 2022.
MICCAS, Fernanda Luppino; BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva. Permanent education in health: a review. Revista de Saúde Pública, São Paulo, SP, v. 48, p. 170-185, 2014. Disponível em: 10.1590/S0034-8910.2014048004498. Acesso em: 09 out. 2022.
NABIZADEH, Amir Hossein et al. Learning path personalization and recommendation methods: a survey of the state-of-the-art. Expert Systems with Applications, [s.l.], v. 159, p. 113596, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417420304206. Acesso em: 09 out. 2022.
OECD - ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Health at a Glance 2023: OECD indicators. Paris: OECD Publishing, 2023. Disponível em: https://read.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/health-at-a-glance-2023_96fd3f69-en#page1. Acesso em: 10 abr. 2024.
PATE, Margaret Davis; SHELL, Ami Teague; KING, Sean R. Assessing pharmacists' perspectives of HIV and the care of HIV-infected patients in Alabama. Pharmacy Practice, [s.l.], v. 10, n. 4, p. 188-193, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.4321/s188636552012000400002. Acesso em: 10 abr. 2024.
UNAIDS. Prevenção combinada do HIV. Brasília - DF: UNAIDS, 2024. Disponível em: https://unaids.org.br/prevencaocombinada/. Acesso em: 09 out 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Linhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.