Science Teaching in Early Childhood Education: expansion for the development of scientific literacy at school
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723825572024039Keywords:
science teaching, child education, scientific literacy, childhood and natureAbstract
The article discusses the assumptions of science teaching for early childhood education, highlighting the importance of expanding the relationship between childhood and nature in contemporary times for the development of scientific literacy in the school context. The paper defends the thesis that states, in summary, that the teaching of science should be based on the exploration of the pedagogical potential of natural environments for learning about the phenomena of nature and the promotion of scientific literacy at this stage of schooling. The methodology is qualitative in nature, based on bibliographic research, as well as on document analysis, especially the Common National Curricular Base - BNCC (BRASIL, 2017). The proposed reflections integrate the understanding that the fields of experience, described in the BNCC, include principles and pedagogical proposals that are consistent with the promotion of scientific literacy in early childhood education. Moreover, the arguments point out that science teaching contributes to stimulate, in children, curiosity, critical thinking, investigation and discovery of natural phenomena, reflecting on the relationship between humans and nature, in order to mobilize attitudes of environmental preservation. In this context, exploring scientific literacy in school should provide an understanding of the usefulness and intervention of scientific knowledge in episodes that integrate children's daily lives.
Downloads
References
ARCE, A.; SILVA, D.; VAROTTO, M. Ensinando ciências na educação infantil. Campinas: Editora Alínea, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3 v.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de Agosto de 1971. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC/SEF, 1971.
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm.
Acesso em: 2 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf.
Acesso em: 9 set. 2022.
BRASIL. Lei 9. 795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em:
https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm
Acesso em: 14 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
Acesso em: 14 set. 2022.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
COSTA, E. G.; ALMEIDA, A. C. P. C. Ensino de Ciências na educação infantil em uma abordagem CTS: possibilidades lúdicas para uma formação cidadã. Ananindeua, PA: Itacaiúnas, 2020. Disponível em:
file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Ensino%20de%20Cie%CC%82ncias%20na%20Educac%CC%A7a%CC%83o%20Infantil%20em%20uma%20Abordagem%20CTS_%20possibilidades%20lu%CC%81dicas%20para%20uma%20formac%CC%A7a%CC%83o%20cidada%CC%83.%20(1).pdf.
Acesso em: 24 out. 2022.
COSTA, E. G.; ALMEIDA, A. C. P. C. Ensino de Ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Ciência & Educação. Bauru, v. 27, e21043, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/YXgySDyprZJXPQJg76T6fNn/?format=pdf&lang=pt.
Acesso em: 20 out. 2022.
HARLAN, J.; RIVKIN, M. Ciências na educação infantil: uma abordagem integrada. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.
LIMA, M. E.; SANTOS, M. B. Ciências da natureza na educação infantil. 2. ed. Belo Horizonte: Fino Traço: UFMG, 2018.
LORENZETTI, L. A promoção e avaliação da alfabetização científica nos anos iniciais. In: VIVEIRO, A.; MEGID NETO, J. (org.). Ensino de Ciências para crianças: fundamentos, práticas e formação de professores. Itapetininga: Edições Hipótese, 2020.
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 45-61, jan./jun. 2001. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/epec/a/N36pNx6vryxdGmDLf76mNDH/?format=pdf&lang=pt
Acesso em: 19 out. 2022.
OLIVEIRA, C. T. Educação infantil e a Base Nacional Comum Curricular: aprendizagens para o ensino de ciências da natureza. In: ALVES, A. M. M.; OLIVEIRA, C. T.; FERREIRE, C. R. G. (org.). O PNAIC enquanto política pública e as múltiplas possibilidades de trabalho pedagógico com as crianças da educação infantil ao ciclo de alfabetização. Porto Alegre: Evangraf, 2021. p. 89-102.
PAVÃO, A. C. Ensinar Ciências fazendo Ciência. In: PAVÃO, A.; FREITAS, D. Quanta Ciência há no ensino de Ciências. São Paulo: EDUFSCar, 2011. p. 15-23.
SOUZA, C. R. A Ciência na Educação Infantil: uma análise a partir dos projetos e reflexões desenvolvidos por educadores infantis. 152 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação de Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.
TIRIBA, L. Educação infantil como direito e alegria: em busca de pedagogias ecológicas, populares e libertárias. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
VIECHENESKI, J.; LORENZETTI, L.; CARLETTO, M. R. Desafios e práticas para o ensino de ciências e alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 3, p. 853-879, 2012. Disponível em:
https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3470/2182.
Acesso em: 21 out. 2022.
VÉRA, A. F. Ciências da natureza na educação infantil: um estudo sobre a prática docente. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2017. 96 f.
ZANCUL, M. C. S. Ensino de Ciências para crianças: alguns apontamentos para reflexões. In: VIVEIRO, A. A.; MEGID NETO, J. (org.). Ensino de Ciências para crianças: fundamentos, práticas e formação de professores. Itapetininga: Edições Hipótese, 2020. p. 27-44.
ZUQUIERI, R. C. O ensino de Ciências na educação infantil: análise de práticas docentes na abordagem metodológica da Pedagogia Histórico-Crítica. 201 f. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual “Julio de Mesquita Filho”, Unesp, Bauru, 2007. Disponível em:
http://hdl.handle.net/11449/90857. Acesso em: 19 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.