The besieged Brazilian Educational Policy: the hope of teacher training through the Pedagogical Residency Program

Authors

  • Frederico Jorge Saad Guirra Federal University of Mato Grosso image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023112

Keywords:

BNCC, teacher training, pedagogical residence, supervised internship

Abstract

In the wake of the process of democratic rupture, a series of setbacks can be observed in the country, responsible for the deepening of social differences and the destruction of fundamental rights of the working class, through the dismantling of public policies of the State. Brazilian education, then, was attacked, being besieged by the counter-reform of secondary education, which gave life to a National Common Curricular Base - BNCC - marked by a strong market bias and which, added to Resolution 02/2019, would subject basic and initial education to to the dictates of the BNCC, diminishing and controlling the curricula, teaching, removing the autonomy of male and female teachers. In this scenario, in 2018, the Pedagogical Residency Program - PRP - appears, being concatenated with the ideals of reformulating the Pedagogical Political Projects of the degree courses, including the current model of supervised internships. In this way, the objective of this study was to bring elements to show that the arrival of the PRP, much more than meeting the objectives of the business sector of education, established a possible path of dialogue between the institutional project and the public and private education networks. Broadening the debate between the Academy and the schools participating in the program, strengthening teacher training, while demystifying the idea that the program emerged to take the place of internships in teaching degrees. Thus, Estágio and PRP would add forces to think and rethink the pedagogical praxis, with the main objective of strengthening the teacher training policy in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Jane Soares. Estágio supervisionado em prática de ensino: relevância para a formação ou mera atividade curricular? Revista ANDES, Cidade, v. 13, n. 20, p. 39-42, 1994.

AMARO, Amanda et al. Resistir e esperançar à luz do legado de paulo freire: em xeque a resolução cne/cp 02/2019. Revista da Anfope – Associação Nacional pela Formação de Profissionais da Educação, Cidade, v. X, n. X, p. XX-XX, ano. Disponível em: file:///C:/Users/fredg/Downloads/2.1+Magali+RESISTIR+E+ESPERANC%CC%A7AR+A%CC%80+LUZ+DO+LEGADO+DE+PAULO+FREIRE.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei PL 3970/2021. Apensado ao PL 5054/2016. Brasília: A Câmara, 2021. Disponível em: https://www.camara.leg.br/propostas-legislativas/2306550. Acesso em: 8 maio 2023.

BRASIL. Capes. Portaria gab nº 82, de 26 de abril de 2022. [S.l.]: Capes, 2022.

BRASIL. Edital CAPES nº 6/2018. Residência pedagógica. [S.l.]: Capes, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 30 abr. 2023.

BRASIL. Edital CAPES nº 01/2020. Residência pedagógica. [S.l.]: Capes, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 30 abr. 2023.

BRASIL. Edital CAPES nº 24/2022. Residência pedagógica. [S.l.]: Capes, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 30 abr. 2023.

CARDOSO, Nilson Ferreira; GUIRRA, Frederico Jorge Saad; LIMA, Jaqueline Cardoso de. FORPIBID-RP e diretrizes para educação básica e formação de professores(as). Formação em Movimento – Revista da ANPOFE, Cidade: Associação Nacional pela Formação de Profissionais da Educação, v. x , n. x, p. xx-xx, ano. (No Prelo).

DE SOUZA, Larissa Maria ArraiseEt al. Estágio supervisionado e formação inicial: primeiras aproximações com a docência. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Local: Editora, ano. p. xx-xx. Disponível em: file:///C:/Users/fredg/Downloads/TRABALHO_EV140_MD1_SA1_ID5769_12092020185505.pdf. Acesso em: 25 abr. 2023.

DA SILVA, Isabel Cristina Pereira; DE SOUZA, Cristiane Fernandes. As contribuições do programa de residência pedagógica na formação docente dos licenciandos em matemática da ufpb/campus iv. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7, 2020, Maceió. Anais [...]. Local: Editora, ano. p. xx-xx. Disponível em: file:///C:/Users/fredg/Downloads/TRABALHO_EV140_MD1_SA1_ID5769_12092020185505.pdf. Acesso em: 25 abr. 2023.

FELÍCIO, Helena Maria dos Santos; DE OLIVEIRA, Ronaldo Alexandre. A formação prática de professores no estágio curricular. Educar, Curitiba: Editora UFPR, n. 32, p. 215-232, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, H. C. L. de. Entidades nacionais e movimento nacional em defesa do curso de pedagogia na luta pela formação de professores. In: Formação de professores – blog da Helena, [s.l.], 2021. Disponível em: https://formacaoprofessor.com/2021/06/02/ entidades-nacionais-e-movimento-nacional-em-defesa-do-curso-de-pedagogia-na-luta-pela-formacao-de-professores/. Acesso em: 9 jun. 2021.

FRIGOTTO, Gaudencio. Reforma do ensino médio do (des)governo de Temer: decreta-se uma escola para os ricos e outra para os pobres. Rio de Janeiro: Anped, 2016. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/reforma-de-ensino-medio-do-des-governo-de-turno-decreta-se-uma-escola-para-os-ricos-e-outra. Acesso em: 14 abr. 2023.

GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira Gonçalves; MOTA, Maria Renata Alonso; ANADON, Simone Barreto. A Resolução CNE/CP n. 2/2019 e os retrocessos na formação de professores. Revista da anfope – associação nacional pela formação de profissionais da educação, Cidade, v. x, n. x, p. xx-xx, ano. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/article/view/610/896. Acesso em: 27 abr. 2023.

MANIFESTO PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA. Entidades se posicionam contrárias à padronização e controle impostos pelo Programa de Residência Pedagógica!: não à BNCC. [S.l.: s.n.], ano. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/manifesto_programa_residencia_pedagogica.pdf. Acesso em: 5 maio 2023.

MACHADO, Luciana de Fátima da Silva Lana; DE JESUS, Dedilene Alves. O Programa de Residência Pedagógica e o desafio de sustentação como política de formação de professores. Instrumento: Rev. Est. e Pesq. em Educação, Juiz de Fora, v. 23, n. 3, p. 472-489, set./dez. 2021. Edição especial.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, LUCENA, Maria do Socorro. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, Cidade, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2005/2006.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2023-12-11

How to Cite

GUIRRA, Frederico Jorge Saad. The besieged Brazilian Educational Policy: the hope of teacher training through the Pedagogical Residency Program. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 112–134, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023112. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24430. Acesso em: 24 nov. 2024.