Special Education through the bias of Specialized Educational Assistance in Higher Education: perspectives from the mediation of the Local Centers of the State University of Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825582024309

Keywords:

educational inclusion, special education, local hubs

Abstract

This article aims to investigate the role of local accessibility centers in promoting and guaranteeing Special Education through the provision of Specialized Educational Assistance – AEE – at the State University of Goiás – UEG. The question that motivated the study and reverberates in its problematic is: to what extent do UEG Local Centers offer possibilities for offering and guaranteeing Special Education via AEE? To respond to this concern, a theoretical study was carried out on authors such as: Alcoba (2008), Mantoan and Santos (2010), Siluk, Pozobon and Pavão (2014), Pereira and Chahini (2018), among others, associated with a exploratory research where the center coordinator, the psychologist, Libras interpreter and the support teacher from two local UEG centers were interviewed, in addition to 06 (six) regular teachers. An analysis of the regulations of these two centers was also carried out. The results reveal that the local centers surveyed develop work that indicates the functioning of the AEE, however, they need to expand their infrastructure, pedagogical, accessibility and human resources, in addition to improving some services they offer in order to improve their offer.

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Author Biographies

Carla Salomé Margarida de Souza, Federal University of Minas Gerais

Doutoranda em Educação: conhecimento e inclusão social pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais - FaE/UFMG. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) da Universidade Estadual de Goiás/Câmpus Anápolis. Pedagoga. Especialista em Docência Universitária; em Educação para a Diversidade e Cidadania; em Libras; Educação Especial e Neuropsicopedagogia. Docente titular da UEG/UnU- Inhumas e da Secretaria de Estado da Educação de Goiás.

E-mail: c.salome@hotmail.com

Marlene Barbosa de Freitas Reis, Goiás State University

Pós-Doutora em Gestão da Informação e Conhecimento pela Universidade do Porto, Portugal. Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento pela UFRJ. Pedagoga pela UFG. Atualmente é professora titular da Universidade Estadual de Goiás (UEG). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IEL/UEG/Anápolis) e no curso de Pedagogia da UEG/Campus Inhumas.

E-mail: marlenebfreis@hotmail.com  

 

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Published

2024-07-29

How to Cite

SOUZA, Carla Salomé Margarida de; REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Special Education through the bias of Specialized Educational Assistance in Higher Education: perspectives from the mediation of the Local Centers of the State University of Goiás. Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 58, p. 309–332, 2024. DOI: 10.5965/1984723825582024309. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24218. Acesso em: 22 dec. 2024.