The teacher’s union movement at the Federal University of Amapá: local conditions and national articulations in the construction of the 2012 strike
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823522022113Keywords:
Sindufap., strike, teacher unionism, ANDES, SindufapAbstract
It is analyzed the teacher’s union movement at the Federal University of Amapá (Unifap), highlighting the involvement with the construction of the national strike of the category, in 2012. The national context of the outbreak of the strike led by the National Union of Teachers of Higher Education Institutions (ANDES-SN) is considered, the mobilization process, the agenda of demands and the outcome of the movement. Historical aspects of Unifap stand out, with emphasis on the creation of the Unifap Teachers Union, in 1994, and its link to ANDES-SN, as Union Section, in 2002. Empirical information was obtained via an open questionnaire, answered by teachers who participated of the strike and acted as leaders of Sindufap in the period 2012-2020, to identify the involvement with the strike movement, local mobilization, articulation with the national struggle, the outcome and balance of the strike. It is identified that the precarious working conditions and the defense for the restructuring of the career were central elements in the adhesion to the strike movement, evidencing the articulation between the local demands and the national claim. Sindufap's involvement with the strike was active and mobilizing, making the movement an important space for political formation. Regarding the outcome, there is a negative evaluation in relation to meeting the strike agenda, but positive in its political balance. In short, the local experience of the 2012 strike was extraordinary: the assemblies and acts with great participation of the category, added to the union in the struggle with students and administrative technicians, electrified the category, in the hope that an effective change was on the horizon. collective force possible.
Downloads
References
ANDES-SN. Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior. Circular 129/2012, 14 de maio de 2012. Brasília: ANDES-SN, 2012a.
ANDES-SN. Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior. InformANDES: informativo n. 13, agosto de 2012. Brasília: ANDES-SN, 2012b.
ANDES-SN. Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior. Circular 211/2012, 27 de setembro de 2012. Brasília: ANDES-SN, 2012c.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.
BOITO JÚNIOR, Armando. Política neoliberal e sindicalismo no Brasil. São Paulo: Xamã, 1999.
CHAVES, Vera Lúcia Jacob; GUIMARÃES, André Rodrigues. Repercussões da crise do capital no trabalho do docente da universidade pública brasileira. Poiésis, Tubarão, v. 9, n. 16, p. 297-312, jul./dez. 2015. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3259. Acesso em: 12 dez. 2021.
CORSI, Francisco Luiz. A política econômica do governo Dilma: baixo crescimento e recessão. Novos Rumos, Marília, v. 53, n. 1, 2016, p. 1-13, jun. 2016, Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/novosrumos/article/view/8495. Acesso em: 10 dez. 2021.
DAL ROSSO, Sadi (org.). Associativismo e sindicalismo em educação: organização e lutas. Brasília: Paralelo 15, 2011.
DOCENTE A. [Registro em questionário da pesquisa]: pesquisa com docentes dirigentes sindicais na Unifap sobre a greve da categoria realizada em 2012. Macapá, 10 fev. 2022.
DOCENTE B. [Registro em questionário da pesquisa]: pesquisa com docentes dirigentes sindicais na Unifap sobre a greve da categoria realizada em 2012. Macapá, 02 fev. 2022.
DOCENTE C. [Registro em questionário da pesquisa]: pesquisa com docentes dirigentes sindicais na Unifap sobre a greve da categoria realizada em 2012. Macapá, 08 fev. 2022.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro, 2005.
GENTIL, Denise; HERMANN, Jennifer. A política fiscal do primeiro governo Dilma Rousseff: ortodoxia e retrocesso. Economia e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 3, p. 793-816, dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ecos/a/hTt6P75FccxwCBJGnrv3VLF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2021.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: introdução ao estudo da filosofia; a filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. v. 1.
GUIMARÃES, André Rodrigues; MAUÉS, Olgaíses Cabral. Ensino remoto na educação superior pública. RTPS - Revista Trabalho, Política e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 6, n. 10, p. 155-174, 30 jun. 2021. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/RTPS/article/view/827. Acesso em: 14 jan. 2022.
GUIMARÃES, André Rodrigues; MELO, André Lins de; NOVAIS, Valéria Silva de Moraes. Expansão da educação superior no Pará e Amapá: o público e o privado em questão. In: REUNIÃO NACIONAL ANPED, 38, São Luis, 2017. Anais [...]. São Luis: Anped, 2017. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT11_1163.pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.
GUIMARÃES, André Rodrigues; SILVA, Michele Karoline Pereira. Movimento docente universitário no Brasil: análise das greves nacionais do ANDES-SN (1980-2020). In: MELO, Savana Diniz Gomes; MARI, Cesar Luiz. Da escola básica à universidade: o trabalho docente e a educação sob pressões. Curitiba: Appris, 2021. p. 252-278.
MANCEBO, Deise. Trabalho docente na educação superior: problematizando a luta. In: DAL ROSSO, Sadi (org.). Associativismo e sindicalismo em educação: organização e lutas. Brasília: Paralelo 15, 2011. p. 69-88.
MANCEBO, Deise; VALE, Andrea Araujo do; MARTINS, Tania Barbosa. Políticas de expansão da educação superior no Brasil: 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 31-50, jan./mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v20n60/1413-2478-rbedu-20-60-0031.pdf. Acesso em: 2 jul. 2021.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
MARX, Karl. Papel econômico imediato dos sindicatos. In: AGUENA, P. O marxismo e os sindicatos: Marx, Engels, Lenin e Trotsky. São Paulo: Sundermann, 2008. P. 63-64.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2007.
MAUÉS, Olgaíses Cabral; OLIVEIRA, Marinalva; COSTA, Arley José Silveira. Educação superior no Amapá: 1992-2004. In: INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Educação superior brasileira 1991-2004: Amapá. Brasília: INEP, 2006. p. 22-84.
MONTE, Emerson Duarte. Políticas públicas de carreira docente nas universidades federais. 2015. Tese (Doutorado em Educação) − Programa de Pós-graduação em Educação. UFPA, Belém, 2015.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
NAVARRO, Ignez Pinto. ANDES-SN: um sindicato de intelectuais, história e memória (1981-1994). Cuiabá: Adufmat: Prisma, 2001.
REIS, Luiz Fernando; MACÁRIO, Epitácio. Dívida pública e financiamento das Universidades Federais e da Ciência e Tecnologia no Brasil (2003-2020). Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 41, p. 20-46, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7243. Acesso em: 27 fev. 2022.
SAAD FILHO, Alfredo; MORAIS, Lecio. Brasil: neoliberalismo versus democracia. São Paulo: Boitempo, 2018.
SANTOS, José Almir Brito; GUIMARÃES, André Rodrigues Guimarães. Pós-graduação na Universidade Federal do Amapá: instituição de programas e expansão de matrículas. In: SILVA, Lúcia Isabel da Conceição; ARAÚJO, Sônia Maria da Silva (org.). Diversidade cultural e formação reflexões para a educação. Curitiba: Appris, 2021.
SILVA, Michele Karoline Pereira. Sindicalismo docente universitário: formação política de dirigentes do Sindicato dos Docentes da Universidade Federal do Amapá (1994-2018). 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-graduação em Educação. Unifap, Macapá, 2019.
SILVA, Michele Karoline Pereira; GUIMARÃES, André Rodrigues. Concepções, aproximações e afastamentos de docentes universitários em relação ao movimento sindical. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 28 n. 16, e16, jan. 2020. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4934
UNIFAP. Universidade Federal do Amapá. Plano de desenvolvimento institucional (PDI): 2010-2014. Macapá: Unifap, 2010.
UNIFAP. Universidade Federal do Amapá. Plano de desenvolvimento institucional: 2015-2019. Macapá: Unifap, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.