The “new normal” in school: challenges reported by two Brazilian literacy teachers
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823512022112Keywords:
literacy, online teaching, in-person teaching in the pandemicAbstract
This paper aims at problematizing the “new normal” in Education in the period in which distant teaching and face-to-face teaching coexisted in the pandemic, from the methodological perspective of research-formative meetings. Thus, reports of aspects that explain the success/failure of the new educational context written by two literacy teachers who taught second graders from May to December 2021 were analyzed. Resulting data denounced that the “new normal” led to the following: need to simultaneously assist students who started to attend in-person classes and the ones who kept attending online classes, with planning overlap and time spent on the tasks; need to fill out the virtual platform created by the sponsoring institution which requires lesson plans, roll calls and material sent through the application, making a large part of teaching become bureaucratic; teachers paying for equipment, mobile data, internet connections and self-education, since the State had exempted itself from them; instability at work due to the fact that the school could open and close in case of virus contamination and generate anxiety, uncertainty and frustration; and differences in quality of teaching in online and in-person classes that would result in inequality in students’ assistance and learning. All factors led to work overload which was aggravated by the lack of formative processes and infrastructure conditions to enable both online and in-person classes to take place throughout the pandemic.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, Ada Ávila; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 107, p. 349-372, 2009.
ALVES, Lynn Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.
BEHAR, Patricia Alejandra O ensino remoto emergencial e a educação a distância. [s.l.]: UFRGS, 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>. Acesso em: 21 ago. 2021.
BERTONI, Estêvão O quadro da volta às aulas no atual estágio da pandemia. Jornal Nexo, São Paulo, p. 01-09, 02 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Extraordinária de Enfrentamento à COVID-19 Secovid. Plano nacional de operacionalização da vacinação contra a covid-19. 10. ed. Brasília, DF, 14 ago. 2021. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/coronavirus/publicacoes-tecnicas/guias-e-planos/plano-nacional-de-vacinacao-covid-19>. Acesso em: 20 set. 2021.
BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
CHIZZOTTI, Antônio. Tempos incertos. In: ALMEIDA, Fernando José; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; SILVA, Maria da Graça Moreira da (orgs.). De Wuhan a Perdizes: trajetos educativos. São Paulo: EDUC; PUC-SP. 2020. p. 216-221. E-book.
CGI.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC DOMICÍLIOS 2019. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponí¬vel em: http://twixar.me/DhlT. Acesso em: 28 ago. 2021.
COSTIN, Cláudia. Os desafios da volta às aulas presenciais. [s.l.]: Portal FGT, 2021. Disponível em: https://portal.fgv.br/artigos/desafios-volta-aulas-presenciais. Acesso em: 20 ago. 2021.
DIAS, Daniele Pampanini; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Das (im)possibilidades de se alfabetizar e investigar em condições de isolamento social. Revista Brasileira de Alfabetização, [s.l.], n. 14. p. 228-244. 2021.
DIEESE. Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos. Nota Técnica nº 244 Educação: a pandemia da Covid-19 e o debate da volta às aulas presenciais. [S.l.], n. 244, 23 jul. 2020. Disponível em:
<https://www.dieese.org.br/notatecnica/2020/notaTec244covidEducacao.html>. Acesso em: 03 ago. 2021.
EM REDE, Alfabetização. Alfabetização em rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia covid-19 - Relatório Técnico (Parcial). Revista Brasileira de Alfabetização, [s.l.], n. 13, p. 185-201, 3 dez. 2020.
FREITAS, Helana Célia de Abreu. A construção da rede sócio-técnica de educação de assentados da reforma agrária: o Pronera. 2007. 235f. Tese (Doutorado em Sociologia Política) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
FURUNO, Fernanda. Desafios da educação. [s.l.]: Soft Skills, 31 mar. 2020.
HODGES, Charles, et. al. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, [s.l.], v. 2, p. 1-12, 01 jun. 2020.
IBGE. Diretoria de pesquisas, coordenação de trabalho e rendimento, pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua. [Rio de Janeiro]: IBGE, 2019.
JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LINHARES, Maria Beatriz Martins; ENUMO, Sônia Regina Fiorim Reflexões baseadas na psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia, Campinas, n. 37, p. 1-14, 2020.
MARTINS, Thays Aulas presenciais voltam com a missão de recuperar os prejuízos da pandemia. Correio Braziliense, [s.l.] 04 ago. 2021.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32. 1999.
OLIVEIRA, Maria do Socorro de Lima. et al. Diálogos com docentes sobre ensino remoto e planejamento didático. Recife: EDUFRPE, 2020.
ROSA, Rosane Teresinha Nascimento da. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do Coronavírus - O COVID-19! Rev. Cient. Schola, Santa Maria: Colégio Militar de Santa Maria Santa Maria, v. 6, n. 1, p. 1-20, jul. 2021.
SILVA, Luciene Currículo em tempos de pandemia: como continuar a aprendizagem? Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 122-132, 1 sem. 2020.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante et al. As relações de ensino na escola. In: MULTIEDUCAÇÃO: temas em debate. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Educação, 2007. p. 05-11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.