Early Childhood Education within the pandemic context: literature as a right for young children

Authors

  • Mônica Correia Baptista Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG – Belo Horizonte/MG
  • Alessandra Latalisa de Sá Fundação Municipal para Educação Comunitária – FUMEC – Belo Horizonte/MG

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022064

Keywords:

early childhood education, children’s literature, remote education, covid-19 pandemic

Abstract

This paper will analyze teaching proposals related to working with literature in Early Childhood Education, in the context of remote education, experienced during the physical absence imposed on students and teachers by the Covid-19 pandemic. We will identify how such proposals were developed, the possibilities and boundaries of online mediation for children between 12 months and six years old. Literature, in its written skill, and present in a very special way in the books that support the practices described and analyzed in this paper, is understood as art and, therefore, as a structuring element in the shaping of subjectivities. Working with literature from an early age requires knowledge about the structure of bibliographic collections, selection criteria for works and proper mediations, which are key elements for the training process of young readers. The practices outlined in this paper highlights the quality of children's literature books, which is consolidated into the graphic design, choice and dealings with the theme, verbal text and images. The strategies for children's mediation, interaction and training, developed in collaboration with families, will be also highlighted by the online guidelines made available during the period of physical distancing. It is concluded that the teaching proposals analyzed in this article acknowledge and respect the potential of babies and other young children by reinforcing the literary, aesthetic and ethical aspects present in the works — through planning, mediations and interactions established between children and adults.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Parecer 20/2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Coleção leitura e escrita na educação infantil. 1. ed. Brasília: MEC/SEB, 2016.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p. 235- 263.

GRUPO BALÃO VERMELHO. Classroom das turmas dos maternais I, II e III, do Grupo Balão Vermelho. Acesso restrito, 2020a.

GRUPO BALÃO VERMELHO. Classroom das turmas dos 2º períodos, do Grupo Balão Vermelho. Acesso restrito, 2020b.

GRUPO BALÃO VERMELHO. Classroom das turmas dos 1º e 2º períodos, do Grupo Balão Vermelho. Acesso restrito, 2020c.

PIMENTEL, Cláudia. E os livros do PNBE chegaram… situações, projetos e atividades de leitura. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Coleção Leitura e Escrita na Educação Infantil. [Brasília: MEC], 2016. Caderno 7. p. 52-109.

REYES, Yolanda. Ler e brincar, tecer e cantar: literatura, escrita e educação. Tradução: Rodrigo Petrônio. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

Obras de literatura infantil

CHACON, Edith; BALLARIN, Priscilla. Era uma vez outra vez. São Paulo: Barbatana, 2017.

GENECHTEN Guido Van. Este livro está cheio de monstros. Tradução: Gilda de Aquino. São Paulo: Brinque Book, 2018.

GRIMM, Irmãos. Os músicos de Bremen. Tradução Maria Heloísa Penteado. São Paulo: Ática, 2007.

LAGO, Ângela. A casa da onça e do bode. Rio de janeiro: Rocco, 2005.

LAGO, Ângela. A festa no céu. São Paulo: Melhoramentos, 2011.

LAGO, Ângela. A flauta do tatu. Rio de janeiro: Rocco, 2005.

LAGO, Ângela. Cena de rua. Ed. RHJ. MG, 1994.

LAGO, Ângela. O bicho folharal. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.

LAGO, Ângela. Sete histórias para sacudir o esqueleto. São Paulo: Companhia das letras, 2017.

LAGO, Ângela. Tampinha. Belo Horizonte: Moderna, 2004.

LALAU E LAURABEATRIZ. Mar. In: LALAU E LAURABEATRIZ. Bem-Te-Vi e outras poesias São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2010.

LALAU E LAURABEATRIZ. Uma cor, duas cores, todas elas. São Paulo: Companhia das letras, 1997.

MACHADO, Ana Maria. O domador de monstros. Belo Horizonte: FTD, 1992.

PAES, José Paulo. Convite. In: PAES, José Paulo. Poemas para brincar. São Paulo: Ática, 2014.

SENDAK, Maurice. Onde vivem os monstros. Tradução: Heloisa Jahn. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2022-05-05

How to Cite

BAPTISTA, Mônica Correia; SÁ, Alessandra Latalisa de. Early Childhood Education within the pandemic context: literature as a right for young children. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 64–88, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022064. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22023. Acesso em: 17 jul. 2024.