The restoration of the textile tabernacle of the Venerable Confraternity of Our Lady of Lampedusa: looking into the sacred
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630912025e6360Keywords:
restoration, tabernacle, textilesAbstract
Tabernacles are the heart of the main altar of a church and must be in good condition to fulfill the sacred function of the Eucharist. In Rio de Janeiro, in the Centro neighborhood, at the Venerable Confraternity of Our Lady of Lampedusa, located in the Lampedusa Church, there is a rare surviving example of a sacrarium made of textile structure. It consists of damask linings with golden metallic trimmings, fringes, cotton, and synthetic fabrics. Interventions on active religious objects need to be in constant dialogue between the needs of worship and the conservators’ ethics. In this sense, museum conservation was the methodology used, respecting the temporal marks and minimal intervention. This article presents the processes of material identification, condition report, and restoration of our precious heritage, which may once again shine brightly.
Downloads
References
ARANTES, P. A. C; FERREIRA, D. J. L. A moda como dispositivo da memória no espaço museológico. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 212-226, 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18924. Acesso em: 20 set. 2024.
BATISTA DOS SANTOS, A. F. Los tejidos labrados de la España del siglo XVIII y las sedas imitadas del arte rococó en Minas Gerais (Brasil). Análisis formal y analogias. 2009. 714 f. Tese (Doutorado em Ciências de Artes e Letras) – Universitat Politècnica de València, Valência, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/6292. Acesso em: 13 ago. 2024.
BERTO, J. P. A preservação de bens culturais sacros: os museus de arte sacra e suas especificidades. In: VIII SEMINÁRIO NACIONAL DO CENTRO DE MEMÓRIA, 2016, Campinas. Memórias e acervos documentais: o arquivo como espaço produtor de conhecimento. Anais eletrônicos. Campinas: Unicamp, 2016. Disponível em: https://shre.ink/gKsk. Acesso em: 24 maio 2024.
BRANDI, C. Teoria da restauração. Porto Alegre: Artes & Ofícios, 2014. ISBN: 978-8574806310.
CIE - International Commission on Illumination. CIE 015:2004 Colorimetry. Viena: CIE Central Bureau, 2004. ISBN: 978-3901906336.
COSTA, L. M. Bens integrados: conceituação e exemplos. In: COSTA, L. M. Manual de preenchimento da Ficha do Inventário Nacional de Bens Móveis e Integrados. Brasília: IPHAN/DID, 2000.
DE LEO, F.; ISOLA, D. The Role of Fungi in Biodeterioration of Cultural Heritage: New Insights for Their Control. Applied Sciences, v. 12, n. 20, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.3390/app122010490. Acesso em: 13 ago. 2024.
FACÓ, A. D (coord.). Guia das igrejas históricas da cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Prefeitura Municipal/Iplan Rio, 1997.
FERREIRA, L. S. Dos muros às frestas: a Irmandade Nossa Senhora da Lampadosa como espaço étnico-cultural. Epígrafe, FOZ DO IGUAÇU, v. 10, n. 1, p. 360-382, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021212. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8855.v10i1p360-382. Acesso em: 24 maio 2024.
FREIRE, Q. G. Nova administração da Confraria da Lampadosa, no Centro, revoluciona igreja com devoção de 275 anos. Notícias do Cotidiano, Diário do Rio: Quem ama o Rio lê, dez. 2023. Disponível em: https://diariodorio.com/nova-administracao-da-confraria-da-lampadosa-no-centro- revoluciona-igreja-com-devocao-de-275-anos/. Acesso em: 24 maio 2024.
HONORATO, C. de P. Imagens da morte: a representação africana da morte através das telas de Jean de Baptiste Debret. In: XXVIII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 2015, Florianópolis. Lugares dos historiadores: Velhos e novos desafios. Anais eletrônicos. Florianópolis: ANPUH, 2015. Disponível em: https://www.snh2015.anpuh.org/resources/anais/39/1439865545_ARQUIVO_Imagensdamorte-texto-completo.pdf. Acesso em: 30 maio 2024.
LACAZ, C. S.; HEINS-VACCARI, E. M.; MARTINS, J. E. C.; MELO, N. T.; PORTO, E. Tratado de micologia médica. São Paulo: Savier, 2002. ISBN: 85- 7378-123-8.
MAURÍCIO, A. Templos históricos do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Gráfica Laemmert, 1947.
MELGOSA, M; PÉREZ GÓMEZ, M; YEBRA, A; HUERTAS, R; HITA VILALVERDE, E. Algunas reflexiones y recientes consideraciones internacionales sobre evaluación de diferencias de color. Óptica pura y aplicada, v. 34, n. 1, p. 1-10, 2001. ISSN-e: 2171-8814.
ROMERO, L. L.; VIEIRA, J. O.; WEHRS, M.; MEDEIROS, L. A.; MARTINS, R. F. Fibras artificiais e sintéticas. BNDES Setorial, v. 1, n. 1, p. 54-66, jul. 1995. Disponível em: http://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/4241. Acesso em: 24 maio 2024.
SOARES, M. de C. Devotos da cor: Identidade étnica, religiosidade e escravidão no Rio de Janeiro, século XVIII. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
SOARES, M. de C. O Império de Santo Elesbão na cidade do Rio de Janeiro, no século XVIII. Topoi, v. 3, n. 4, p. 59-83, mar. 2002. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/topoi/a/Mkgkw3mj3KtjBJMKJf78jNL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 maio 2024.
TIMAR-BALAZSY, A., ESTOP, D. Chemical Principles of Textile Conservation. Oxford: Butterworth-Heineman, 2020. ISBN: 978-0367606381. Disponível em: https://www.routledge.com/Chemical-Principles-of-Textile-Conservation/Timar-Balazsy-Eastop/p/book/9780367606381. Acesso em: 18 set. 2024.
VIÑAS, S. M. Teoría Contemporánea de la Restauración. Madri: Sintesis, 2003.
WOLBERS, R. C; DILLON, C; LAGALANTE, A. Acrylic Emulsion Paint Films: The Effect of Solution pH, Conductivity, and Ionic Strength on Film Swelling and Surfactant Removal. Studies in Conservation, v. 59, n. 1, p. 52-62, jan. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1179/2047058412Y.0000000076. Acesso em: 13 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thainá Vigio Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.