Visual literacy in graphic design teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630622022e1869

Keywords:

Visual Literacy, Teaching in Graphic Design, Design Theory

Abstract

This article aims to discern about the didactic experience in teaching visual syntax content delimited in compositional practice. The research is  qualitative, whose data and information collection  strategies used were bibliographic and systematic  research in a scientific work bank. Next, some  examples of historical landmarks that support the  discussion about the programmatic content of  academic activity are described. At the end, a  discernment about this content in the academic  formation of this future professional is presented,  verifying tensions in the teaching-learning of the  syntactic foundations of visual language in Graphic Design. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcante, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialização em Desenho Industrial e Desenvolvimento Tecnológico Industrial, ambas no Instituto Nacional de Tecnologia (INT/CNPq). Mestre em Engenharia de Produção / Ergonomia, na Coordenadoria de Programas de Pós-Graduação em Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (COPPE/UFRJ/CNPq). Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (EGC/UFSC). Experiência profissional no desenvolvimento de projetos gráficos, de produtos e de pesquisa em design.

References

BYRNE´S EUCLID. The First Six Books Ofthe Elements Of Euclidwith Coloured Diagrams And Symbol. Disponível em: https://www.c82.net/euclid/. Acesso em: 20/03/2022.

CNE. RESOLUÇÃO Nº 5, DE 8 DE MARÇO DE 2004. Aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Design e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces05_04.pdf Acesso em: 17/03/2022.

DESIGN is fine. History is mine. Oliver Byrne, The First Six Books of the Elements of Euclid, 1847. Disponível em: https://www.design-is-fine.org/post/61667929974/oliver-byrne-the-first-six-books-of-the-elements Acesso em: 20/03/2022.

DEVERGENES, Natalia Maria, Linguagem visual no paradigma sistêmico da ciência: uma construção de conhecimento com estudantes do ensino institucional de design gráfico em londrina. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso [Graduação]. Universidade estadual de Londrina, Londrina, 2020.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da Linguagem Visual; Trad. Jefferson Luiz Amargo. 2ª Ed. São Paulo, Martins Fontes, 2015.

EUCLID. Preclarissimus liber elementorum Euclidis perspicacissimi in artem geometrie incipit qu afoelicissime. Venetijs impressit: Erhardus Ratdolt Augustensis impressor solertissimus. 1482, octauis Cale n. Ju n. [25 May, 1482]. Disponível em: https://doi.org/10.5479/sil.381783.39088006369250>. Acesso em: 19/03/2022.

LEBORG, C. Gramática Visual. SP: Gustavo Gilli, 2015.

LUPTON, Ellen & PHILLIPS, Jennifer Cole, Novos Fundamentos do Design, Trad. Cristian Borges, COSAC NAIFY, 2008.

LUPTON, Ellen; MILLER J. A. (Orgs.). ABC da Bauhaus - a Bauhaus e a teoria do design. Tradução André Stolarski. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

NOBLE, Ian; BESTLEY, Russell. Pesquisa visual: introdução às metodologias de pesquisa em design gráfico. São Paulo: Bookman, 2013.

MAGRO JR, José Carlos; MOURA, Mônica. Uma Experiência de Ensino em Design Gráfico no Cenário Pandêmico. Educação Gráfica, Brasil, Bauru. ISSN 2179-7374. V. 25, No . 2. Agosto de 2021. Pp. 194 – 209.

MEGGS, Philip B.; PURVIS, Alston W. História do design gráfico. 4. Ed. Norte-americana. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens, entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SCIENCE PHTO LIBRARY, Euclid's Elements of Geometry, 1482. Disponível em: https://www.sciencephoto.com/media/502520/view/euclid-s-elements-of-geometry-1482>. Acesso em: 19/03/2022.

SCOPUS, Disponível em: ttps://www-scopus.ez78.periodicos.capes.gov.br

WONG, Wucius. Princípios de forma e desenho, São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2022-06-01

How to Cite

CAVALCANTE, Ana Luisa Boavista Lustosa. Visual literacy in graphic design teaching . Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1–17, 2022. DOI: 10.5965/25944630622022e1869. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869. Acesso em: 30 jun. 2024.