Pedagogical and inclusive clothing as a child learning resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630622022e1806

Keywords:

Educational Children's Clothing, Didactic Resource, Meaningful Learning

Abstract

The present work, of literature review, has as main objective to seek connections between school inclusion, didactic learning resources and children's clothing, verifying if the latter can be used in the development of relationships, perceptions and deductions that children make during interaction with objects, through creative and meaningful learning. It can be said that clothing is a pedagogical and playful object, and its elements can be used as a learning resource as they help children in the development of perception and interpretation through sensory exploration and social interaction. Since dressing is like a personal construction, it helps in the formation of self-image and offers the child user another point of view about himself, making him feel more confident, beautiful and even a “superhero”. However, it is necessary to train teachers and teachers so that these professionals are able to help children in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Bononi, Unesp - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Campus Bauru

Doutoranda em Design de Produto na FAAC Universidade Estadual Paulista - UNESP. Mestre  em  Design  de  Produto. Docente naGraduação  em  Moda  do  Centro  Universitário  Moura Lacerda e da Universidade de Franca-Membro do NDEedo NIEPED (Núcleo Itinerário de Estudos e Pesquisa em Educação e Diversidade)do C.U. Moura Lacerda. E-mail: julianabs9@gmail.com|Lattes: http://lattes.cnpq.br/37229652985197012

Cássia Leticia Carrara Domiciano, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp Bauru)

Livre docente pela Unesp (2020), Doutora em Estudos da Criança -Comunicação Visual e Expressão Plástica -Universidade do Minho, Portugal (2008). Professora efetiva da graduação e pós-graduação em Design da UNESP de Bauru. Coordena desde 2001 o laboratório de design gráfico Inky Design e é colíder do grupo de pesquisa "Design Gráfico Inclusivo: visão, audição e linguagem". Atualmente chefia o Departamento de Design da Unesp. E-mail: cassia.carrara@unesp.br - Lattes:http://lattes.cnpq.br/1534045638750216

Joedy Luciana Barros Marins Bamonte, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp Bauru)

Graduada em Educação Artística – Universidade Presbiteriana Mackenzie (1991); Mestre em Comunicação e Poéticas Visuais – UNESP (1998); Doutora em Ciências da Comunicação (Comunicação e Estética do Audiovisual/ Sistemas de Significação em Imagem e Som) – USP/ECA (2004). Artista Plástica e Docente em RDIDP – UNESP (DARG/FAAC). Líder do Grupo de Pesquisa grAVA - Group of Poetic Research in Visual Arts – CNPq. Coordenadora e professora do Curso de Artes Visuais - bacharelado
e licenciatura.  Departamento de Artes e Representação Gráfica, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design. Universidade Estadual Paulista.

References

AGUIAR, Eliane Vigneron Barreto; FLORES, Maria Lúcia Pozzatti. Objetos de Aprendizagem: conceitos básicos. OBJETOS DE APRENDIZAGEM: teria e prática/Orgs. Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Barbara Gorziza Ávila, Edson Felix dos Santos e Marta Rosecler Bez, Valeria Costa. Porto Alegre: Evangraf, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102993 Acesso em 23 set 2021.

BAPTISTA, Maria Isabel S. Dias. Convivendo com as diferenças. Disponível em: http://www.santoandre.sp.gov.br/pesquisa/ebooks/363677.PDF#page=16 Acesso em 28 dez. 2021.

BONONI, J.; DOMICIANO, C. L. C. O uso do vestuário infantil como elemento de estímulo para o desenvolvimento tátil de crianças com deficiência visual: o papel dos pais e educadores. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 153 - 169, 2018. DOI: 10.5965/25944630222018153. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/12467. Acesso em: 10 jan. 2022.

BONONI, Juliana. Design do Vestuário Infantil: As texturas como experiência tátil para crianças deficientes visuais. 2016. Disponível em: http://repositorio.unesp.br/handle/11449/138569 Acesso em 23 set. 2021.

FRISO, Valéria Ramos. Parâmetros de design para concepção de recursos pedagógicos auxiliares (RPAs) por professores das EMEIS de Bauru/sp. 2021. Acesso em 10 jan. 2022.

GAROFALO, Débora. Como a aprendizagem criativa pode alavancar o processo ensino e aprendizagem. Revista Nova Escola. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/17761/como-a-aprendizagem-criativa-pode-alavancar-o-processo-de-ensino-e-aprendizagem Acesso em: 28 out. 2021.

MAXIMILIANO, C.; TOMASULO, S.B. O ensino de moda e a inclusão de deficientes visuais. E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, Florianópolis, v. 7, n. 2, p.135-164, 2013.

MONTEIRO, Bruno de S.; CRUZ, Henry Pôncio.; ANDRADE, Mariel.; GOUVEA, Thiago.; TAVARES, Romero.; ANJOS, Lucídio F. C. dos. Metodologia de desenvolvimento de objetos de aprendizagem com foco na aprendizagem significativa. XVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE - UNB/UCB - 2006

NORMAN, D. A. Design emocional: Por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

PALMA, David Miguel Paixão. Vestir um Conto: Uma Experiência participativa entre o design de comunicação e o vestuário infantil. Dissertação de Mestrado 2011. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Departamento de Comunicação, Arquitectura, Artes e Tecnologias da Informação. Lisboa, 2011. Disponível em: Repositório Científico Lusófona: Vestir um contohttps://recil.grupolusofona.pt Acesso em 07 dez 2021.

PEREIRA, Livia Marsari. Possibilidades de aprendizagem no vestuário infantil: um estudo exploratório. 2011. Dissertação de Mestrado disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/89732/pereira_lm_me_bauru.pdf?sequence=1&isAllowed=y acesso: 23 set 2021.

RÜTHSCHILLING, E. A. Design de superfície. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2008.

Published

2022-06-01

How to Cite

BONONI, Juliana; DOMICIANO, Cássia Leticia Carrara; BAMONTE, Joedy Luciana Barros Marins. Pedagogical and inclusive clothing as a child learning resource. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1–12, 2022. DOI: 10.5965/25944630622022e1806. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21806. Acesso em: 17 jul. 2024.