Pedagogical and inclusive clothing as a child learning resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630622022e1806

Keywords:

Educational Children's Clothing, Didactic Resource, Meaningful Learning

Abstract

The present work, of literature review, has as main objective to seek connections between school inclusion, didactic learning resources and children's clothing, verifying if the latter can be used in the development of relationships, perceptions and deductions that children make during interaction with objects, through creative and meaningful learning. It can be said that clothing is a pedagogical and playful object, and its elements can be used as a learning resource as they help children in the development of perception and interpretation through sensory exploration and social interaction. Since dressing is like a personal construction, it helps in the formation of self-image and offers the child user another point of view about himself, making him feel more confident, beautiful and even a “superhero”. However, it is necessary to train teachers and teachers so that these professionals are able to help children in this process.

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Author Biographies

Juliana Bononi, Unesp - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Campus Bauru

Doutoranda em Design de Produto na FAAC Universidade Estadual Paulista - UNESP. Mestre  em  Design  de  Produto. Docente naGraduação  em  Moda  do  Centro  Universitário  Moura Lacerda e da Universidade de Franca-Membro do NDEedo NIEPED (Núcleo Itinerário de Estudos e Pesquisa em Educação e Diversidade)do C.U. Moura Lacerda. E-mail: julianabs9@gmail.com|Lattes: http://lattes.cnpq.br/37229652985197012

Cássia Leticia Carrara Domiciano, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp Bauru)

Livre docente pela Unesp (2020), Doutora em Estudos da Criança -Comunicação Visual e Expressão Plástica -Universidade do Minho, Portugal (2008). Professora efetiva da graduação e pós-graduação em Design da UNESP de Bauru. Coordena desde 2001 o laboratório de design gráfico Inky Design e é colíder do grupo de pesquisa "Design Gráfico Inclusivo: visão, audição e linguagem". Atualmente chefia o Departamento de Design da Unesp. E-mail: cassia.carrara@unesp.br - Lattes:http://lattes.cnpq.br/1534045638750216

Joedy Luciana Barros Marins Bamonte, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp Bauru)

Graduada em Educação Artística – Universidade Presbiteriana Mackenzie (1991); Mestre em Comunicação e Poéticas Visuais – UNESP (1998); Doutora em Ciências da Comunicação (Comunicação e Estética do Audiovisual/ Sistemas de Significação em Imagem e Som) – USP/ECA (2004). Artista Plástica e Docente em RDIDP – UNESP (DARG/FAAC). Líder do Grupo de Pesquisa grAVA - Group of Poetic Research in Visual Arts – CNPq. Coordenadora e professora do Curso de Artes Visuais - bacharelado
e licenciatura.  Departamento de Artes e Representação Gráfica, Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design. Universidade Estadual Paulista.

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Published

2022-06-01

How to Cite

BONONI, Juliana; DOMICIANO, Cássia Leticia Carrara; BAMONTE, Joedy Luciana Barros Marins. Pedagogical and inclusive clothing as a child learning resource. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1–12, 2022. DOI: 10.5965/25944630622022e1806. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21806. Acesso em: 21 nov. 2024.