Discourses about no gender fashion in Vogue Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630612022e0144

Keywords:

No gender fashion, Vogue Brazil, Discourse analysis

Abstract

The article seeks to investigate, by means of the French line discourse analysis method, how the discursive approach about no gender fashion is made in the magazine Vogue Brasil, considering, for this purpose, the editions aired in the period from January to June 2020, in which there are five approaches to the subject, divided into three subjects and two editorials. It is worth noting that Vogue Brasil is today the only print title specialized in fashion in Brazil to circulate monthly. Stands out in the production of articles, columns and editorials on the national and international fashion scene and is associated with hegemonic and dominant discursive structures of fashion, following the speeches themselves headed by major brands, among them, that of the no gender fashion, that has been attracting the attention of creators since 2015. In spite of the coverage of the event being present in the pages of Vogue Brasil we see, thus, that the publication does not depart from a pattern of fashion coverage that accompanies it since its origin in Brazil and that may be related to the maintenance of a status quo that legitimizes power relations still dominant in the relationship between gender and clothing in the fashion scene national.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, Helena H. Nagamine. Introdução à análise do discurso. Campinas: Unicamp, 2012

BRANDÃO, Ignácio de Loyolla. Vogue: Bom Gosto e sofisticação. In Cadernos da Comunicação – Mulheres em Revista: O Jornalismo Feminino no Brasil. Rio de Janeiro: Secretaria Especial de Comunicação, 2002.

BARNARD, Malcom. Moda e Comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003

CRANE, Diana. A moda e seu papel social. São Paulo: Senac, 2006.

FOUCAULT, Michael. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.

GOMES, Mayra. As materialidades e seus discursos. Revista Comunicação, Mídia e Consumo. V. 16, N. 46, P. 271-290. São Paulo: ESPM, 2019.

HOLLANDER, Anne. O sexo e as roupas. Rio de Janeiro: Rocco, 1996.

JOFFILY, Ruth. O Jornalismo e Produção de Moda. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. Campinas: Pontes, 1997.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos Discursos; São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro. Comunicação, estética e política: a partilha do sensível promovida pelo dissenso, pela resistência e pela comunidade. Revista Galáxia. nº 22, p.25-39. São Paulo: PUC-SP, 2011.

MEDINA, Cremilda. Notícia: um produto à venda. São Paulo: Summus. 1988.

MELLO E SOUZA, Gilda. O Espírito das Roupas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: 34, 2012.

SCHMITT, Juliana. Santos; Gabriel. Moda sem gênero: conceituação e contextualização das tendências não binárias. In: Anais do 12 Colóquio de Moda. João Pessoa: 2016.

Fontes:

Revista Vogue. Nem eles, nem elas. n 498, p. 46. São Paulo: Condé Nast.

Revista Vogue. Uma coisa só. n 499, p.61-62. São Paulo: Condé Nast.

Revista Vogue. Paixão visceral. n 499, p.94. São Paulo: Condé Nast.

Published

2022-01-31

How to Cite

RUFINO, Carina. Discourses about no gender fashion in Vogue Brazil. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 1–14, 2022. DOI: 10.5965/25944630612022e0144. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20144. Acesso em: 17 jul. 2024.