The Drag Queen’s journey based on Campbell’s Hero mythology

Authors

  • Arthur de Oliveira Filho Universidade Federal de Pernambuco
  • Ana Paula Celso de Miranda Universidade Federal de Pernambuco
  • Hans da Nóbrega Waechter Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630532021199

Keywords:

Consumer Culture, Genre, Fashion Consumption

Abstract

This paper analyzes the process of creating a Drag Queen, whose main characteristic is the exaggerated performance of the female in entertainment performances. The starting point is to understand how the birth of a Drag happens and what dynamics of consumption are involved in the creation of the persona. The main objective of this study is to understand how the process of aesthetic construction of this subject happens, contributing to the understanding of fashion as an instrument of transformation. Twenty interviews were conducted with people who had already gone through the production process (assembly) of their Drags. For the analysis of the interviews, the life story technique was used, to understand the inspirations, restrictions, lessons learned, relations with society and negotiations with the self in this consumption dynamic. In the research findings, we identified, from the discourse analysis of the Drag Queens narratives, a possibility of theoretical dialogue with Campbell’s Hero’s Journey, when for each step of the transformation of the common person into Drag Queen, we found the same steps related by Campbell for the rising of the mythological hero. In the first case, these steps take the hero from the ordinary world to the extraordinary, and in the Drag Queen’s Journey, from everyday life to the Drag world, where the aesthetic construction enables the birth of this Drag heroine who seeks her self-knowledge and self-improvement to conquer the freedom to be for herself and the others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIRES, A. De gorda a plus size: A moda do tamanho grande. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2019.

AMANAJÁS, I. A. Drag Queen: Um Percurso pela Arte dos Atores Transformistas. Revista Belas Artes, v. 1, p. 1-24, 2014.

BAKER, R. Drag: a history of female impersonation in performing arts. New York: New York University Press. 1994.

BENTO, B. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.

BOLLON, P. A moral da máscara: mervelilleux, zazouz, dândis, punks, etc. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

CAMPBELL, J. The Hero with a Thousand Faces. New York: Pantheon Books, 1949.

DAMHORST, M. L.; MILLER, K.A.; MICHELMAN, S. O. The meanings of dress Fairchild Publications, New York, 2. ed., 2000.

DICHTER, E. Why we dress the way we do. In The psychology of fashion. Ed. Michael R. Solomon, USA: Lexington Books, 1985.

DOURADO, R. C. M. Mulheres com H: estereótipos ambivalentes, representações tensionadas e identidade queer no programa de TV Papeiro da Cinderela. 2009. 160 p. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Departamento de Comunicação Social, Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2009.

GOMES, C. A.; MOURA, M. Design e gêneros expandidos na sociedade contemporânea. Anais do XI Colóquio Nacional de Moda. Curitiba, 2015.

LOURO, G. L. Corpos que escapam. Labrys. Estudos feministas. n. 4 – 2003. Disponível em: <http://www.unb.br/ih/his/gefem/labrys4/textos/guacira1.htm>. Acesso em: 20 de abril de 2016.

LUPTON, E. Design is storytelling. Nova Iorque: Cooper Hewwit, 2017.

MIRANDA, A. P de. Consumo de moda: a relação pessoa-objeto. 2. Ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.

OLIVEIRA FILHO, A. de. Consumo e gênero: uma análise das narrativas visuais da estética de Drag Queens da cidade do Recife. 173 p. Dissertação (Mestrado em Design) – Departamento de Design, Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2019.

PESSOA, E.R. de A.; SIMILLI, I.G. As aparências e os gêneros: uma análise das indumentárias das drag queens. In: Presidência da República. Secretaria de Políticas para as mulheres. (Org.). 5º Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. In: Redações, Artigos Científicos e Projetos Pedagógicos Premiados. 1ed. Brasília: Presidência da República, Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2010, v.1, p.105-116.

ROCHA, A. R. & CASOTTI, L. Reflexões sobre o Consumidor Negro Brasileiro. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. v. 11. ed. 47. 2017.

SHANKAR, A.; ELLIOT, R.; GOULDING, C. Understanding Consumption: Contributions from a Narrative Perspective. Journal of Marketing Management, 17, 429-453. 2001.

SOLOMON, M. R. O Comportamento do Consumidor: comprando, possuindo e sendo. Porto Alegre: Bookman. 5ª ed., 2002.

THOMPSON, C. J.; POLLIO, H.R.; LOCANDER W. B. The Spoken and the Unspoken: A Hermeneutic Approach to Understanding the Cultural Viewpoints That Underlie Consumers' Expressed Meanings. Journal of Consumer Research. 21. 432-52. 1994.

TREVISAN, J. S. Devassos no paraíso: A homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. 8ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.

VENCATO, A. P. Sapos e princesas: prazer e segredo entre praticantes de crossdressing no Brasil. São Paulo: Annablume, 2013.

Published

2021-09-08

How to Cite

OLIVEIRA FILHO, Arthur de; MIRANDA, Ana Paula Celso de; WAECHTER, Hans da Nóbrega. The Drag Queen’s journey based on Campbell’s Hero mythology. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 199–217, 2021. DOI: 10.5965/25944630532021199. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20038. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)