The figurative art of master-artisans from Alto do Moura, Caruaru-PE, and the aesthetic and sensitive meanings on gender issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630522021031

Keywords:

Feminist Aesthetics, Gender, Imaginary

Abstract

The present study is an aesthetic, sensitive and feminist analysis of the production of clay handicrafts by a master-artisan from the community of Alto do Moura, Caruaru, Pernambuco. The process of analysis and investigation refers to the works of the master artisan Marliete Rodrigues, considering that understanding the aesthetic, sensitive, symbolic and subjective recurrences present in the artistic production of women artisans can evidence the imaginary that is constituted from the daily socio-cultural experiences of women. artists on gender issues. From a given phenomenological dimension, we seek to answer questions such as: What is the centrality of the aesthetic and sensitive elements in the artisan's works? Which elements of gender and linked to the daily life of the community are materialized through the symbols present in the analyzed works? Is it possible to characterize as a feminist the aesthetic that develops from the imaginary and is expressed in your works? The results obtained show that although, at first glance, the master's work seems to be inscribed in a kind of compulsory femininity, due to the recurrent use of elements related to flowers, modesty in clothing and the actions of the women portrayed, Marliete's work is reveals dissent by proposing subtle ruptures in the structures from which the clay art of the Alto do Moura community is constituted.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilzy Gabrielle Soares da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Graduanda em Design - Universidade Federal de Pernambuco / Centro Acadêmico do Agreste. Bolsista de Iniciação Científica - Fundação de Amparo a Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco. Pesquisadora d'O IMAGINÁRIO - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias (UPE/CNPq).

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Sciences Sociales - Université de Paris 5, Sorbonne (2008). DEA (Diploma de Estudos Aprofundados) em Ciências Sociais - Université de Caen Basse Normandie (2001). Graduação em Design - Ecole dArchitecture de Grenoble (1996), Graduação em Design - Universidade Federal de Pernambuco (1992). Pesquisador no CEAQ - Centre dEtude sur lActuel et le Quotidien e do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário. Coordenador do Laboratório de Pesquisas Transdisciplinares sobre Moda (LPTM-CNPq). Professor Adjunto III, Universidade Federal de Pernambuco (Centro Acadêmico do Agreste). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Cultura Popular, atuando principalmente nos seguintes temas: Imaginário, Estética, Pós-Modernidade, Barroco e Gênero e Moda.

References

ALMEIDA, Flavia Leme de. Mulheres recipientes: recortes poéticos do universo feminino nas artes Visuais. São Paulo: Editora UNESP; Cultura Acadêmica, 2010.

ASSIS, Sissa Aneleh Batista de. Mulheres Artistas: narrativas, poéticas, subversões e protestos do feminino na arte contemporânea paraense. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Ciências da Arte – ICA, Universidade Federal do Pará, Belém.

BOVENSCHEN, Silvia. Existe uma estética feminista? In: ECKER, Gisela. Feminist Aesthetics. 1. ed. Barcelona: Icaria Editorial, 1986. p. 21-58.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CARVALHO, Mário de Faria; As performances contestatórias do Coletivo Monstruosas: exemplificação de transgressão na arte. No prelo, 2019.

CARVALHO, Mário de Faria; CARDOSO, Fernando da Silva. Contemporaneidade, Pesquisa Social e Imaginário. Revista Nupem, Campo Mourão, v. 7, n. 13, p. 105-117, 2015. Disponível em: http://fecilcam.br/revista/index.php/nupem/article/viewFile/793/603. Acesso em: 14 nov. 2019.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. Tradução Hélder Godinho. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Tradução Rennée Eve Levié. 3. ed. Rio de Janeiro: DIEFEL, 2004.

FONSECA, Fernanda; DIAS, Tânia; CAMPOS, Roberta. A divisão sexual do trabalho e as desigualdades sociais entre homens e mulheres na arte do barro no Alto do Moura - Pernambuco/Brasil. In: Anais... XXXI Congresso ALAS, 2017, Montevideo. Montevideo: Asociación Latino Americana de Sociología, 2017. v. XXXI.

GOMES, Graciele Maria Coelho de Andrade; CARVALHO, Mario de Faria. (2020). Por uma pedagogia do belo: educação, estética e sensibilidades. EccoS – Revista Científica, n. 53, e16647, 2020. doi: https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16647.

KORSMEYER, Carolyn. Gender and aesthetics: an introduction. 1. ed. New York: Routledge, 2014. p. 1-9.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Petrópolis: Vozes, 1998.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 1996.

MELO, Rosilene Alves de. Saberes e formas de expressão: patrimônio de todos nós. Formação de Mediadores de Educação Patrimonial. Fortaleza: [s. e.], 2019. Disponível em: https://cursos.fdr.org.br/pluginfile.php/416735/mod_resource/content/15/index.html. Acesso em: 30 jun. 2020.

MESKIMMON, Marsha. Women Making Art: history, subjectivity, aesthetics. 1. ed. Abingdon: Routledge, 2003. p. 1-3.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? Tradução de Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora, 2016.

NUÑEZ, Marcela Bautista. Movimentos de resistência entre gênero, arte contemporânea e educação. Educação, Artes e Inclusão, Santa Catarina, v. 14, n. 4, p. 248-270, dez., 2018. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/11579. Acesso em: 27 abr. 2020.

RAYMOND, Claire. Pode haver uma estética feminista? Comunicação e Sociedade [online], v. 32, n. 32, p. 31-44, 2019. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/csoc/v32/v32a02.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.

SENNA, Nádia. da Cruz. Donas da beleza: a imagem feminina na cultura ocidental pelas artistas plásticas do século XX. 2007. 212 f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo.

STUBS, Roberta; TEIXEIRA-FILHO, Fernando Silva; LESSA, Patrícia. Artvismo, estética feminista e produção de subjetividade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 26, n. 2, p. 1-19, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/38901/37096 >.

Acesso em: 14 nov. 2019.

TVARDOVSKAS, Luana Saturnino. Dramatização dos corpos: Arte contemporânea e crítica feminista no Brasil e na Argentina. 1. ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

Published

2021-06-01

How to Cite

SILVA, Ilzy Gabrielle Soares da; CARVALHO, Mário de Faria. The figurative art of master-artisans from Alto do Moura, Caruaru-PE, and the aesthetic and sensitive meanings on gender issues. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 31–48, 2021. DOI: 10.5965/25944630522021031. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/19869. Acesso em: 17 jul. 2024.