Fashion design: Teaching and Interaction regimes

Authors

  • Luciana Chen Centro Universitário Senac - Santo Amaro, São Paulo-SP

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630512021038

Keywords:

Teaching, Fashion, Interaction regimes

Abstract

This article focuses on the interaction regimes in the disciplines aimed at visual, verb-visual and audiovisual productions in the Fashion Design course at Centro Universitário Senac - Santo Amaro. It investigates how accident and adjustment interaction regimes can contribute to teaching. When entering the field of education, we are guided towards a constructivist orientation, which promotes the approximation of contents to the students' realities and, critical and rupture positions. For that, we resort to concepts such as: presence, identity / otherness, existence, chance, potentiality. The reflections are based on the discursive semiotics developed by Algirdas Julien Greimas and unfolded by Eric Landowski and Ana Claudia Mei Alves de Oliveira and, in the educators Paulo Freire and Fayga Ostrower. The investigation points out: the interaction regimes that occur in the teaching of the proposed cut, can be extended to other disciplines and courses; Constructivist teaching promotes the emergence of innovative works, while authoritarian teaching favors the copying of works, being linked to tradition; the need for teachers to combine the intelligible and the sensitive so that teaching and learning can be meaningful.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Chen, Centro Universitário Senac - Santo Amaro, São Paulo-SP

Doutora e Mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, especialista em Museologia pelo CEMMAE/USP, graduada em Licenciatura Plena em Educação Artística e em Desenho Industrial pela Fundação Armando Álvares Penteado. Professora nos cursos de graduação em Estilismo e Modelagem e coordenadora do curso de Pós-graduação em Direção de Arte Audiovisual no Centro Universitário SENAC. Pesquisa as interações entre público e objetos bidimensionais, tridimensionais e virtuais para a produção de materiais, objetos e ações.

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GREIMAS, Algirdas Julien. Da Imperfeição. Tradução: A.C. de Oliveira. São Paulo: Hackers, 2002.

LANDOWSKI, Eric. Interações arriscadas. Tradução: Luiza Helena O. da Silva. São Paulo: Estação das Letras, 2014.

______. Passions sans nom. Essais de sociossemiotique III. Paris: Presses Universitaires de France, 2004.

______. Presenças do outro. Ensaios de Sociossemiótica I. Tradução: M. Amazonas. São Paulo: Perspectiva, 2002.

MCQUEEN, Alexander. Performance - Alexander McQueen spring summer 1999. London: 1999. vídeo (2:01 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1oUFLU5gaSA. Acesso em: 20 set. 2020.

NAKAO, Jum. A Costura do Invisível – Desfile. São Paulo, 2004. 1 vídeo (5:35 min). Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3376. Acesso em: 20

set. 2020.

OLIVEIRA, Ana Claudia Mei Alves de. Estesia e experiência do sentido. In: Cadernos de Semiótica Aplicada, Araraquara, v. 8, n. 2, 2010. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/3376. Acesso em: 20 set. 2020.

OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. Rio de Janeiro: Campus, 1990.

PARRET, Herman. L’oeil qui caresse: pygmalion et l’expérience esthétique. In: VAN DAMME, Claire et al (Ed.). Touch me dont’t touch me: De Toets als Interface in de Hedendaagse Kunst. Gent: Academia Press, 2007. Disponível em: http://hermanparret.be/media/recent-articles/4_Loeil-qui-caresse-Pygmalion-etlexperience-esthetique.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

Published

2021-02-01

How to Cite

CHEN, Luciana. Fashion design: Teaching and Interaction regimes. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 38–54, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021038. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18758. Acesso em: 21 dec. 2024.