Media products

logomania as identification of users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252021e0013

Keywords:

midia, marca, moda, logomania

Abstract

Currently in the market culture, it is possible to see graphic brands of fashion brands stamping products, being also publicly exposed as symbols that identify, differentiate and represent their users. This movement, demonstrating an identification and a tacit agreement of correlation between the public exposure of the individual with a brand, due to this form of identity expression that, at the same time, differs and represents the product and the user. This article, an exploratory descriptive-qualitative study of the phenomenon called "Logomania", thus, as a special reference for fashionists, the graphic brands of brands are publicly exposed as entities of worship and devotion, which notes this "logomaniac" movement as a means of identifying users, commonly observed in the fashion media and consequently in the urban scene. From the argument through the theoretical-marketing foundation to the concept of research methods to the study, it is proposed to present the indicated phenomenon, with a review and the application of the system of concepts and theoretical social contributions linked to it to considerations involving Media , Fashion, Brand and Market Culture.

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Author Biographies

Lara Lodi da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Formada em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atuou em projetos de extensão durante a graduação, e atuou como estagiária no TJSC e na SEAD-UFSC desenvolvendo materiais para EaD. Além da área de educação, possui interesses como design de moda, participando de eventos e workshops como ferramentas de conhecimento. Hoje, atua nos seguintes temas: design, gestão, educação, design gráfico e design de moda. 

Richard Perassi Luiz de Sousa, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1995), Bacharel e Licenciado em Artes pelo curso de Educação Artística da Universidade Federal de Juiz de Fora (1986). Realizou pós-doutorado no Instituto de Arte e Design (IADE/Lisboa, 2015). Atualmente, é professor titular na Universidade Federal de Santa Catarina, lecionando nos cursos de graduação em Design e Animação, também, nos cursos de mestrado e doutorado dos programas de pós-graduação em Design (Pós Design/UFSC) e Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPEGC/UFSC). Anteriormente, de 1986 a 2006, foi professor de Arte e Arte Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Dispõe de amplo currículo como artista plástico, atuou como Chefe da Coordenadoria de Cultura Universitária (UFMS, 1990 a 1994) e como Secretário de Estado de Cultura de Mato Grosso do Sul (1999). É professor, pesquisador e produtor experiente nas áreas de Artes Visuais, Arte Educação, Comunicação, Semiótica e Design. É líder do grupo de pesquisa Significação da marca, informação e comunicação organizacional (SIGMO/UFSC/CNPq). Entre outras produções, é autor dos livros: Do Ponto ao Pixel: Sintaxe Gráfica no Videodigital (CCE/UFSC, 2015) e Roteiro Didático da Arte na Produção do Conhecimento (EDUFMS, 2005).

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Published

2021-03-31

How to Cite

SILVA, Lara Lodi da; SOUSA, Richard Perassi Luiz de. Media products: logomania as identification of users . DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–20, 2021. DOI: 10.5965/1808312915252021e0013. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/16528. Acesso em: 20 dec. 2024.

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