Aesthetics as a formative dimension: an analysis of publications on the training of visual arts teachers in the south of Brazil (2014–2024)
DOI:
https://doi.org/10.5965/244712671122025033Keywords:
Visual arts, education, aesthetic education, teacher trainingAbstract
This article presents the results of an analysis of theses, dissertations and articles that address aesthetic education in the training of Visual Arts teachers in the South of Brazil, between 2014 and 2024. Through a qualitative analysis, the 12 publications found were organized into three thematic units: aesthetic experience and mediation in Visual Arts education; aesthetics as a critical practice; and aesthetics and curriculum in Visual Arts education. The study demonstrates that aesthetics, when understood as a sensitive and creative practice, constitutes a formative dimension, surpassing a technical or disciplinary approach. The main theoretical frameworks supporting the analyses are Vygotsky, Freire, and Zanella, who provide a foundation for understanding aesthetic education as a humanizing, poetic, and political dimension. The analysis reveals convergences and divergences in the investigative paths of the research reviewed, as well as possible articulations between subjectivity, educational policies, and artistic practices in Visual Arts teaching.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BATISTTI, T. S. As concepções de experiência estética na formação dos licenciandos de Artes Visuais PARFOR/FURB. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2016.
BORSOI, S. O currículo na formação de professores de artes visuais na perspectiva hermenêutico-dialética. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.
CAPRA, C. L. Problematizações sobre políticas da arte na licenciatura em artes visuais: é preciso gostar da arte de outro jeito, a licenciatura é uma praça. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257–272, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Acesso em: 3 jun. 2025.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise do conteúdo. 5ª ed. Campinas: Autores Associados, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
HINKEL, J; GOMES, A. Arte e educação estética: reflexões a partir de uma perspectiva histórico-cultural. In.: CARVALHO, C.; SOUZA, M. A. C. (orgs.). Arte e estética na educação: perspectivas sobre formação e educação estética. Coleção Arte e Estética na Educação: Volume 4. Curitiba: Editora CRV, 2024. p. 19-28.
LAMPERT, J. A imagem da moda muito além da sociedade do espetáculo: cultura visual e a formação docente em Artes Visuais. DAPesquisa, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 187–196, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/16562. Acesso em: 15 jun. 2025.
MOMOLI, D. B. Formação estética, docência e artes visuais. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 62, p. 1–18, jul./set. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n62.16697 Acesso em: 3 jun. 2025.
MOMOLI, D. B. Regimes de circulação dos saberes: arte, educação e formação docente. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
MONTEIRO, L. L. T. Tramar docências: dos gestos percorridos em meio ao estágio curricular. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2023.
NÓVOA, António; ALVIM, Yara. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: Fundação Santillana, 2022.
PALHANO, A. M. A. Os sentidos da teoria estética na licenciatura em Artes Visuais. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2014.
PESSI, D. A experiência estética, a atitude estética reflexiva e a formação de professores em Artes Visuais. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
RAUSCH, R. B.; SCHLINDWEIN, L. M. Vigotski e a formação estética de professores: diálogos com a produção científica no Brasil. Acta Scientiarum. Education, v. 46, e61378, 2024. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/61378. Acesso em: 3 jun. 2025.
ROGGENKAMP, C. I. Concepções de estética na formação de professores em artes visuais, dança, música e teatro. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
SHAH, J. P. O ato criador no ensino da arte: o movimento de mediação para a formação continuada. Tese (Doutorado em Artes Visuais), Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Florianópolis, 2023.
SILVA, M. C. R. F. Educação estética: contribuições para pensar a formação de professores de artes. ARJ – Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, Natal, v. 4, n. 2, p. 078–096, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/12948. Acesso em: 15 jun. 2025.
STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Porto Alegre: Editora Autêntica, 2008.
VÁZQUEZ, A. S. Convite à estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
VEIGA, I. P. A. Docência como atividade profissional. In: VEIGA, I.P.A. Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. SP: Papirus, 2014.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e criação na infância: ensaios psicológicos. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
ZANELLA, A. V. Psicologia histórico-cultural: aproximações a alguns de seus fundamentos e conceitos. 1. ed. Florianópolis: Edições do Bosque/NUPPE/CFC/UFSC, 2020. 197 p. Disponível em: https://nupra.paginas.ufsc.br/psicologia-historico-cultural-em-foco-aproximacoes-a-alguns-de-seus-fundamentos-e-conceitos/. Acesso em: 15 jun. 25.
ZANELLA, A. V. et al. Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Cadernos de Psicopedagogia, São Paulo, v. 6, n. 10, 2006. Disponível em: https://nupra.paginas.ufsc.br/psicologia-historico-cultural-em-foco-aproximacoes-a-alguns-de-seus-fundamentos-e-conceitos/. Acesso em: 15 jun. 25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alisson Douglas Da Silva, Jaison Hinkel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.