The artistic-pedagogical residency as a space for critical training in Visual Arts: Interview with Neyde Joppert

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671032024204

Keywords:

teaching visual arts, documentation, artistic-pedagogical residency

Abstract

This experience interview the relevance of artisticpedagogical residency in the context of teaching visual arts, considering initial training in visual arts. Discusses the process of recording and documenting pictorial processes, as a methodology for thinking and doing artistically. It presents an interview carried out in 2022, with artist professor Neyde Joppert (SP), during her participation in the Residency Artisticpedagogial project, created by Estúdio de Pintura Apotheke. It aims to contribute to a critical reflection on the teaching/learning processes in painting.

     

Downloads

Author Biographies

Jociele Lampert, Santa Catarina State University

Professora Titular na Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente Professora Investigadora Visitante na FBAUL/CIEBA/ULISBOA. Doutora em ArtesVisuais pela ECA/USP (2009). Atua no Mestrado e Doutorado em Artes Visuais PPGAV/UDESC

Joviana Jensen, Santa Catarina State University

Doutorado em andamento pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV/ UDESC). Mestrado em Artes Visuais na Linha de Ensino das Artes Visuais (PPGAV/ UDESC). Graduação em Licenciatura em Artes Visuais (DAV/ UDESC).

Marcelo Pereira de Lima, Santa Catarina State University

Doutorando e Mestre em Artes Visuais no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES). Licenciado em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

References

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

MORAES, Marcos. Residência Artística: de ambiente de produção e difusão das práticas artísticas contemporâneas, ou acerca da formação artística e das necessidades de residências e persistência da pesquisa e experimentação. Revista Farol, v.16 n.23, 2020. Disponível em https://periodicos.ufes.br/farol/article/view/34028/22773. Acesso em 07 de janeiro de 2024.

MORAES, Marcos. Residência Artística: especificidades da pesquisa/produção. In: VASCONCELOS, Ana. BEZERRA, André. (Org.). Mapeamento de residências artísticas no Brasil. FUNARTE. Rio de Janeiro, 2014.

JENSEN, Joviana. Sobre ensino/aprendizagem em pintura: documentação e processos pictóricos. 2023. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais)- Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis/SC, 2023.

PACKER, Amilcar. Resiliências artísticas. In: VASCONCELOS, Ana. BEZERRA, André. (Org.). Mapeamento de residências artísticas no Brasil. FUNARTE. Rio de Janeiro, 2014.

PROENÇA, Alice Maria. O registro e a documentação pedagógica: entre o real e o ideal...o possível. São Paulo: Panda Educação. 2022.

SALGADO, Renata. A residência artística no processo de profissionalização do professor de artes. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Santos, São Paulo, 2019. Disponível em: https://tede.unisantos.br/bitstream/tede/5261/1/Renata%20Salgado.pdf. Acesso em 07 de janeiro de 2024.

Published

2025-01-28

How to Cite

LAMPERT, Jociele; JENSEN, Joviana; LIMA, Marcelo Pereira de. The artistic-pedagogical residency as a space for critical training in Visual Arts: Interview with Neyde Joppert. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 3, p. 204–215, 2025. DOI: 10.5965/244712671032024204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/26065. Acesso em: 11 jul. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>