Reflections on the concept of micropractice
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267912023011Keywords:
Visual arts, Painting teaching, Experience, MicropracticeAbstract
This article consists of presenting a theoretical survey and methodological notes on the concept of micropractice, considering the teaching and learning space in the visual arts and the painting studio as a laboratory. Concepts about the term micropractice in disparate and correlated areas of knowledge are considered, however, the theoretical consolidation studied highlights the significance of the methodological procedure in relation to art and art education, and considers micropractice (pictorial), from the introduction to its conceptual establishment (theoretical and practical) in the context of the Apotheke Painting Studio, which is configured as a Permanent Extension Program linked to the University of the State of Santa Catarina and in a growing perspective with interdepartmental, interinstitutional and international actions, which make up theoretical and methodological improvement networks. In all approaches, the originality of the concept stands out in art as experience.
Downloads
References
APOTHEKE, Estúdio de Pintura. Estúdio Apotheke (Padlet). Disponível em: https://padlet.com/apothekestudio. Acesso em: 24. fev 2023.
APOTHEKE, Estúdio de Pintura. Estúdio de Pintura. Estúdio Apotheke (YouTube). Disponível em: https://www.youtube.com/EstudiodePinturaApotheke. Acesso em: 24. fev 2023.
APOTHEKE, Estúdio de Pintura. Estúdio de Pintura. Estúdio Apotheke (site). Disponível em: https://www.apothekeestudiodepintura.com. Acesso em: 24. fev 2023.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Arte/educação Contemporânea: consonâncias inter-nacionais. São Paulo-SP, Cortez, 2010.
BREA. José Luis. Los Estudios visuales: Por una epistemología política de la visualidad, 2005. IN: BREA. José Luis (ed.). Estudios visuales: La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Ediciones Akal, S.A., 2005.
CAVALLARI, Pedro Henrique Villi. Estúdio de pintura como campo da experiência estética. 2021. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2021. Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000090/000090ae.pdf. Acesso em: 16 maio 2023.
CRUZ, Marina de Almeirda; CORRêA, Victor Silva; DINIZ, Daniela Martins; VAZ, Samir Loft. Micropráticas da média gerência e sua relação com capacidades dinâmicas. Revista Ibero-Americana de Estratégia, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 66-86, abr./jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/riae.v19i2.15167. Acesso em: 16 maio 2023.
CRUZ, Marina de Almeida, DINIZ, Daniela Martins, CORRÊA,Victor Silva.Capacidades dinâmicas e micropráticas da média gerência. Revista de Administração Unimep, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 185-207, jan./abr. 2021. Disponível em: https://www.raunimep.com.br/ojs/index.php/rau/article/view/1797. Acesso em: 16 maio 2023.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DEWEY, John. Como pensamos: Atualidades pedagógicas. Editora Nacional, 1979.
DEWEY, John. Experiência e educação. Petrópolis: Vozes, 2011.
DIAS, Bedlinson; IRWIN, Rita. Pesquisa educacional baseada em arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.
DREY, Rafaela Fetzner. O ensino de Língua Inglesa na prática: micropráticas de ensino como estratégia de formação inicial de professores de língua estrangeira. Textos FCC, São Paulo, v. 57, p. 33–51, nov. 2019. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/textosfcc/article/view/6979. Acesso em: 16 maio. 2023.
GONTIJO, Felipe Marques Carabetti. Micropráticas de poder e a arte da resistência: uma abordagem semiótica material sobre a constituição de organizações em luta. 2020. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/34079. Acesso em: 16 maio 2023.
LAMPERT, Jociele. Arte Contemporânea, cultura visual e formação docente. 2009. Tese (Doutorado em Teoria, Ensino e Aprendizagem) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: www.doi.org/10.11606/T.27.2009.tde-19112010-092340. Acesso em: 16 maio 2023.
LAMPERT, Jociele; GOULART, Tharciana; FACCO, Marta. A pesquisa em arte na arte educação: reflexões sobre ‘inventações’ no ateliê de pintura. In: Encontro da Associação Nacio-nal de Pesquisadores em Artes Plásticas, 26., 2017, Campinas. Anais do 26. Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2017. p. 4161-4174.
PROEX, UDESC. EDITAL 01/2021 - PAEX-PROCEU/UDESC. IN: PROEX, UDESC. (Site). Disponível em: https://www.udesc.br/proreitoria/proex/extensao/editais. Acesso em: 24 fev. 2023.
ROCHA, J. C. Experiências Poéticas: um relato de estudos teóricos e práticas artísticas do Artista/Pesquisador. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 1, n. 1, 2015. Disponível em: www.doi.org/10.5965/24471267112015087. Acesso em: 24 fev. 2023.
SULLIVAN, Graeme. Art Practice as Research: Inquiry in Visual Arts. Thousand Oaks, CA: Sage, 2005.
WOSNIAK, Fábio. Experiência formação docente artes visuais. 2019. Tese (Doutorado em Artes Visuais) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. Disponível em: https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000076/000076fc.pdf. Acesso em: 16 maio 2023.
ZAMPERETTI, Maristani Polidori; BISTRICHI, Claudia Rekowsky. A experiência de vida das múltiplas infâncias e juventudes adolescentes na pandemia do covid-19: Dewey e as práticas pedagógicas no en-sino de Artes Visuais. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, out. 2021. Disponível em: www.doi.org/10.5965/24471267722021176. Acesso em: 10 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pedro Henrique Villi Cavallari, Jociele Lampert

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.