The nomadic word in a research on teacher training in Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267822022083

Keywords:

Degree in Visual Arts, Art and Education, Nomadic, Wandering, Teacher Training

Abstract

This text presents the partial results of a research, still in progress, with the Degree in Visual Arts at the Santa Catarina State University, Brazil. During the data collection, we chose to observe and describe the words found in final papers of the year 2018, and they belong to students of that university degree, in two aspects: keywords and titles. In this research, the word works in a language system that is not just a representation, in the sense of a mirror, or as a concrete expression of the teaching formation of students, but rather as an open interstice in which teaching can arise. With this proposition, cartographies arise in which the word, as something nomadic, mobile, and wandering, proposes to indicate the clues of the papers developed in art and education by the undergraduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Schmidlin, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professora no PPGAV/UDESC.

Trabalha com arte e ensino em experimentações com a filosofia da diferença

Vivian Ellwanger Leyser, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licencianda em Artes Visuais no CEART-UDESC (Florianópolis, SC). Artista, crocheteira e bordadeira. Professora de Biologia e Ciências. Bolsista de iniciação científica PROBIC/UDESC 2021-2022 no projeto “[entre práticas] artísticas e pedagógicas”

Flávia Gabrielle Rossinski, Universidade do Estado de Santa Catarina

Bacharela em Artes Visuais pela UDESC. Graduanda na Licenciatura em Artes Visuais no Centro de Artes (CEART) - UDESC. Bolsista de Iniciação Científica PROBIC/UDESC 2021-2022 no projeto “[entre práticas] artísticas e pedagógicas”

References

BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos – Ensaio sobre a imaginação do movimento. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BLANCHOT, Maurice. A parte do fogo. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2006.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.

FONSECA, Tania Mara Galli; NASCIMENTO, Maria Livia do; MARASCHIN, Cleci (orgs.). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (orgs.) Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Vol. 1. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 32-51.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (org.) Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 17-31.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

SKLIAR, Carlos. Experiências com a palavra: notas sobre linguagem e diferença. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.

Published

2022-10-06

How to Cite

SCHMIDLIN, Elaine; LEYSER, Vivian Ellwanger; ROSSINSKI, Flávia Gabrielle. The nomadic word in a research on teacher training in Visual Arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 083–097, 2022. DOI: 10.5965/24471267822022083. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22300. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática