Experience, creation and contemporaneity: sharing on teaching and learning about the art

Authors

  • Daniele Alves Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267722021209

Keywords:

Experiência, Criação, Arte, Educação

Abstract

The purpose of this study is to reflect on the dimension of experience in art, art and art from its relational context of knowledge construction. Such a path can be powerful in affecting the senses for significant training experiences in the process of teaching and learning about the art. The investigation focused on experiences in the field of art where it was possible to identify crossings with education. The creation processes of artists such as Joseph Beuys, Marcel Duchamp, Bazon Brock, Helio Oiticica, Lygia Clark, Pablo Helgueira and Ricardo Basbaum reveal ways of taking on art in which the dimension of education is present, whether in action and/or thought, that in very particular ways. In this context, the role of the public is discussed, discussing its place of perception, observation and participation in the works. John Dewey (2010) is taken as a reference in the understanding of the concept of art as experience, and debates about creation processes in art and in education are developed from authors such as Cecília Almeida Salles (1998) in other dialogues with contemporaneity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniele Alves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Educadora e artista. Professora adjunta da Faculdade de Educação da UFMG. Doutora em Arte e Cultura Contemporânea (UERJ - RJ). Integrante do Coletivo Feminino de Arte: O Círculo de Mulheres da Arte da Terra.

References

Referências

AUTORIA. Formações (C)A/R/Tográficas: experiência em processo na arte, na educação e na pesquisa para a formação de professores artistas. 2019. 293 f. Tese (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

BASBAUM, Ricardo. Manual do artista e etc. Rio de Janeiro: Ed. Beco do Azougue, 2013.

BEUYS, Joseph. Joseph Beuys in America: energy plan for the western man. New York: Four Walls Eight Windows, 1990.

CARNEIRO, Beatriz Helena Scigliano. Relâmpagos com claror: a construção da vida como obra de arte em Lygia Clark e Hélio Oiticica. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001, 320 f.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins, 2005.

CLARK, Lygia. Nós somos os propositores: livro-obra. Rio de Janeiro: Associação Cultural "O Mundo de Lygia Clark", 1968. Disponível em: http://www.lygiaclark.org.br/arquivo_detPT.asp?idarquivo= 25. Acesso em: nov. 2017.

DEWEY, John. A arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In: BATTCOCK, Gregory. A nova arte. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1986. p. 71-74. (Debates, 73)

DURINI, Lucrezia De Domizio. The Felt Hat A Life Told. Milão: Charta, 1997.

FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecilia. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2006.

HELGUERA, Pablo; HOFF, Monica (org.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011.

LIPPARD, Lucy. Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Madrid: Ediciones Akal S.A., 2004.

NOGUEIRA. Isabel. Os 40 anos da Documenta 5 (1972): reflexo e reflexões sobre a arte portuguesa dos anos 70. Revista Intellectus: v. 12, n. 1. UERJ, 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intellectus/article/view/27545/19738

OITICICA, Hélio. A transição da cor do quadro para o espaço e o sentido de construtividade. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecilia. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2006.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo. FAPESP. 1998.

Salgado. Maria Célia Santos. Ser ou não ser? Malevitch, Duchamp, Warhol e Beuys. Monografia de Especialização em História da Arte e da Arquitetura no Brasil, PUC/R.J., Rio de Janeiro, 1997.

SHARP, Willoughby. An Interview with Joseph Beuys. [S.l: s.n.] 1974

Published

2021-10-31

How to Cite

ALVES, Daniele. Experience, creation and contemporaneity: sharing on teaching and learning about the art. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021. DOI: 10.5965/24471267722021209. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20631. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.