Foucaultian Genealogy and dissident artistic practices: a new look at part of Artivist Brenda Bazante production
um reolhar sobre parte da produção da Artivista Brenda Bazante
DOI:
https://doi.org/10.5965/24471267632020037Abstract
In this article i try to understand how i woke up to the need to combine artistic practices and transfeminist activism, reinforcing the artivist vanguard that works from themes related to gender disobedience. For that, i took a new look at my production in the visual field, using Foucault´s Genealogy as a methodological path. In this path, i re-observed records of performances, sculptures, modeling and educational activities carried out between the years 2014 and 2020. In the review described here, i mainly points out flashes and traces of artistic actions/gestures that indicated the presence of critical postures related to political, social issues, artivist and gender dissident. The theoretical panorama was formed by Foucault (1979), Rancière (2012), Butler (2020), Preciado (2017), Bento (2006), Jesus (2014) and others. Finally, i consider that understanding of transsexual experience will occur moreeasily if its studied and represented by means of different field of knowledge, including art education. Understanding that will be enhanced in direct contact with the public, either through artistic activities that contain the trans theme or by the simple presence of a trans person proposing such actions. In addition, i notice that my artivism stance was gradually created with each action. It was born in the bowels of disobedient practices that i performed and today it extrapolates the pores of my artistic works.
Downloads
References
ANDRADE, Luma Nogueira de. Travestis na escola: assujeitamento e resistência à ordem normativa. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - PPGE/UFC, Fortaleza, 2012, 279 f. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7600. Acesso em: 17out2020.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. 6ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.
BAZANTE, Brenda Gomes. Corpocinetismo: relações entre a representação do corpo humano e esculturas cinéticas. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 191-207, ago. 2020. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18337/11803. Acesso em: 16out.2020.
BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.
BORRE, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha Edições. 2020.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 19ª ed. São Paulo: Civilização Brasileira, 2020.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? São Paulo: Civilização Brasileira, 2018.
COSTA, Fábio José Rodrigues da. Ensino/aprendizagem das Artes Visuais na América Latina: colonialidade cultural e emocional associada a questões LGBT. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. n. 2. p. 197-246, mai./ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/ view/92908. Acesso em: 13out2020.
DIAS, Belidson. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. Pesquisa educacional baseada em artes: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979. FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
JESUS, Jaqueline Gomes de (Org) et al. Transfeminismo: teoria e práticas. Rio de Janeiro: Metanoia, 2014.
KLAUS, Viviane et al. Genealogia foucaultiana e políticas educacionais: possibilidades analíticas. Perspectiva, Florianópolis, v. 32, n.2, p. 665-687, mai./ago. 2015.Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2015v33n2p665. Acesso em: 12out2020.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
PRECIADO, Paul Beatriz. Manifesto contrassexual. Práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2017.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
SANTOS, Dayvi; OLIVEIRA, Anna Luiza Martins de. Trajetórias transgêneras na educação de jovens e adultos: conquistas, horizontes e ameaças entre tempos, espaços e sujeitos escolares. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 24, n. 52, p. 49-75, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1398/pdf. Acesso em: 17out2020.
SANTOS, Renata Aparecida Felinto dos. A pálida história das Artes Visuais no Brasil: onde estamos negras e negros? Revista
GEARTE, Porto Alegre, v. 6. n. 2, p, 341-368, mai./ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/94288. Acesso em: 17out2020.
TOURINHO, Irene. Aspectos e fragmentos de narrativas sobre o visual na prática educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. Pesquisa educacional baseada em artes: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
WOSNIAK, Fábio; LAMPERT, Jociele. Sobre o ensino/aprendizagem em artes visuais ou arte como experiência. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 76-92, jul. 2017. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/10088. Acesso em: 13out2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Brenda Gomes Bazante

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright and Licensing Policy
Authors of works submitted to Revista APOTHEKE authorize their publication in both print and digital formats exclusively for academic purposes. Reproduction is permitted, provided that the source is properly cited. Authors confirm the originality, authorship, and unpublished status of their manuscripts.
Articles published by the journal are freely available and intended for academic and non-commercial use only. All copyrights are transferred to the journal. The content of signed articles reflects the views of their respective authors and not the official position of Revista Apotheke. The author(s) agree to always cite the following reference when republishing or referring to the content originally published in Revista Apotheke:
“This article was originally published by Revista Apotheke in volume (insert volume), number (insert number), year (insert year), and is available at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/APOTHEKE/index”
It is the sole responsibility of the authors to obtain written permission for the use of any material protected by copyright law included in their articles. Revista Apotheke is not responsible for copyright infringements committed by contributors.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial License (CC BY-NC):
-
Attribution (BY): Licensees are allowed to copy, distribute, display, perform, and create derivative works, provided that proper credit is given to the author or licensor, in the manner specified.
-
NonCommercial (NC): Licensees may use the material only for non-commercial purposes.
After publication, authors retain the rights to their work and may republish the text.