“Rags dolls”: artographic experiences and children teacher training”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267532019073

Keywords:

visual culture, artography , teacher training , childhoods

Abstract

: I present the urban intervention “Bonecas Trapeiras” (Rags Dolls, 2019) and its repercussions in the field of training visual arts teachers who work with children. I report teaching and learning processes shared with students of the Visual Arts Degree Course at the Universidade Federal de Pernambuco, in the perspective of Visual Culture Education for teacher education. I build an affective map of autobiographical narratives with clues to remember our own childhoods, with poets and artists who believe in walking as an aesthetic practice and overflowing in the processes of creation and urban intervention “Rags Dolls”, held in 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Borre, UFPE

Professora e coordenadora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais da Universidade Federal de Pernambuco. Professora e vice-coordenadora no Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. É doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás (FAV/UFG). Mestre em Educação pela PUCRS (2008); especialista em Gestão e Planejamento Escolar pela PUCRS (2006) e graduada em Pedagogia pela UFRGS (2004).

http://lattes.cnpq.br/9232357001079673

References

BORRE, Luciana. As imagens que invadem as salas de aula. São Paulo: Ideias e Letras, 2010.

BORRE, Luciana. Entre fios, linhas e agulhas: pesquisa narrativa a/r/tográfica e suas possibilidades na formação de professoras/es. Cartema - Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB, v. 5, 2016, p. 166-178.

CARERI, Francesco. Walkscapes: O Caminhar Como Prática Estética. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2013.

CONELLY, M.; CLADININ, J. Narrative inquiry. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.

COUTO, Mia. O fio das Missangas. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

CUNHA, Susana Rangel. Uma arte do nosso tempo para crianças de hoje. In: CUNHA, Susana Rangel; CARVALHO, Rodrigo Saballa (Orgs.). Arte Contemporânea e Educação infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Editora Mediação, 2017, p. 9-26.

CUNHA, Susana Rangel. Como vai a Arte na Educação Infantil? Revista de Educação CEAP. v. 56, 2007, p. 4-12.

DORNELLES, Leni Vieira. Infâncias que nos escapam: da criança de rua à infância cyber. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.

GOODSON, Ivor. A ascensão da narrativa de vida. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; SOUZA, Elizeu Clementino (Orgs.). Pesquisa Narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Editora UFSM, 2017, p. 25- 47.

GOODSON, Ivor. Historiando o eu: a política-vida e o estudo da vida e do trabalho do professor. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 253-271.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: proposta para repensar a pesquisa educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 39-62.

IRWIN, Rita. Becoming a/r/tography. Journal Studies in Art Education, volume 54, 2013, p. 198-215.

MONSELL, Alice Jean; PARANHOS, Cláudia da Silva. Bonecas feias: brincando com padrões culturais do corpo na arte e na contemporaneidade. In: Anais do 26o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2017, p.1854-1867.

VIGOTSKY, L.S. La Imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Ed. Akal, 1996.

VIGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

Published

2019-12-31

How to Cite

BORRE, Luciana. “Rags dolls”: artographic experiences and children teacher training”. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2019. DOI: 10.5965/24471267532019073. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16522. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática